Qua uitgaven staan bij veel mensen de woonlasten met stip op 1. Ik las dat bij veel huishoudens vervolgens de auto komt. In ons geval is dat ook zo. Daarom wordt het hoog tijd om er weer eens een bericht aan te wijden. Ik deed dat al eerder in 2012, maar er is inmiddels het één en ander veranderd.
Wat niet veranderd is, is dat ik als de vrouw des huizes een echte autoliefhebber ben. Ik vraag me wel eens af of dat uniek is, want ik hoor het niet veel om me heen... Ik weet best het één en ander over auto's, heb een zeer uitgesproken smaak (ik vind uiterlijk van een auto dus ook best belangrijk) en houd bijvoorbeeld van een pittige motor waarmee je goed kunt optrekken. Zo heb ik ook een hardnekkige voorkeur voor de Duitse automerken. Eigenlijk sluit een Duitse auto in alles aan bij waar ik van houd: sober, stoer, strakke lijnen, degelijk. Jullie horen het al: ik ben een échte emotie-rijder en dat is niet handig bij het maken van financieel verstandige keuzes ;-).
Zoals jullie in dit bericht konden lezen, waren wij vanaf oktober 2011 de trotse bezitter van een splinternieuwe Opel Astra ST (stationwagen). Hij maakte alles waar, waar we hem ooit voor kochten. Het was een heerlijke auto die ons drie jaar lang nooit langs de weg liet staan. We brachten hem drie jaar achter elkaar naar de dealer maar hoefden, dankzij de destijds gemaakte deal, nooit één euro aan onderhoud te betalen (eerste jaren namelijk ook geen APK nodig). En ja, dat kostte uiteraard ook wat maar we wisten wel precies waar we al die jaren aan toe waren. We losten maandelijks € 380,- af en hadden verder geen enkele extra onverwachte uitgave. Na drie jaar, in oktober 2014, hebben we het restant van de lening (2 jaar, zo'n € 9.000,-) in één keer af zodat de auto écht van ons was.
Toen we hem in november 2014 weer voor een beurt naar dealer brachten, hadden we al het één en ander op een rij gezet omdat we de eerste kosten verwachtten. Wanneer is inruilen verstandig? Een aantal jaar doorrijden of toch nu inwisselen nu de auto nog best veel waard is en wij nog geen onderhoud hebben gehad? Toen bleek dat sowieso twee banden vervangen moesten worden en dat dit toch weer twee maanden afbetaling zou kosten, sloeg de 'autokoorts' weer toe. We vonden een hele mooie, nieuwe Volkswagen Golf Variant. Een nieuwe auto die als showroom-model dienst had gedaan en daarom al wat eerder op kenteken stond. Daarom, én omdat de auto per 1 januari 2015 voor lease-rijders niet meer interessant zou zijn, ging er behoorlijk wat van de prijs af terwijl dat normaal niet vaak het geval is bij nieuwe auto's. Eén van de afweging voor ons als particuliere kopers was ook dat een Volkswagen minder snel afschrijft en tweedehands nog goed geld opbrengt (al is het nu de vraag wat het Volkswagen-schandaal gaat doen...). Verder speelden uiteraard ook emoties een rol ;-). Ik vond en vind het een erg mooie, strakke en degelijke auto met heel veel leuke opties,
Maar nu 'de centen'! Wat kost dat nu allemaal? Lees mee en huiver ;-). De nieuwwaarde van deze auto was een ruime € 35.000,-. We konden hem uiteindelijk kopen voor € 30.000,-. Voor onze Opel Astra kregen we nog € 14.000,- terug. Het bedrag wat overbleef, € 16.000,-, lossen we af in 3 jaar, met rente (3 jaar is een bewuste keuze, 5 jaar mag ook). Dat betekent dat er iedere maand zo'n € 480,- overgemaakt wordt naar Volkswagen.
Natuurlijk moet er ook een autoverzekering afgesloten worden. Helaas hebben we beide de afgelopen jaren wel eens schade gereden (ik vaker met m'n pittige rijstijl...) en daardoor betalen we de hoofdprijs voor een all-risk verzekering: ruim € 100,-. Dit was eerder nog meer maar uiteraard sloot ik de verzekering over zodra dat kon.
Dan hebben we nog het benzineverbruik. Ik krijg maandelijks een reiskostenvergoeding van € 40,- maar die is verrekend met m'n salaris en neem ik hier even niet mee. We tanken gemiddeld zo'n één keer in de twee weken (bij een goedkoop onbemand tankstation) en dat kostte ons in 2015 zo'n € 170,- per maand. Ten opzichte van onze eerdere oude (tweedehands) auto's hebben we nu een auto die voor een benzineauto een stuk zuiniger in verbruik is. Qua benzinekosten levert dat voordeel op! Wij rijden zo'n 20.000 km per jaar.
Alles bij elkaar opgeteld, kost onze mooie stationwagen ons dus tegen de € 800,- per maand. Wel is het zo dat over twee jaar deze kosten meer dan halveren omdat de auto dan afbetaald is. Zie verder onderstaand overzicht. Ik heb hier trouwens geen onderhoudskosten berekend. Onze vorige auto had namelijk € 0,- aan onderhoud in 3 jaar en uiteraard hoop ik dat met deze auto ook te behalen. Mocht er wel onderhoud zijn, dan hoop ik dat dit niet teveel zal zijn... Afschrijving heb ik hier bewust ook niet meegenomen. Zeer waarschijnlijk gaan we deze auto over 2/3 jaar weer inruilen en kiezen we voor eenzelfde constructie. Wat ik wél als besparing overweeg is om niet meer een splinternieuwe auto aan te schaffen maar een auto van rond een jaar oud met nog niet veel kilometers op de teller. Dat scheelt alvast wat afschrijving...
Uitgaven aan de auto per maand
|
|
Afbetalen lening
|
€ 480,-
|
Verzekering (all-risk)
|
€ 110,-
|
Wegenbelasting
|
€ 17,-
|
Benzine
|
€ 170,-
|
TOTAAL
|
€ 777
|
Nogmaals, misschien niet direct een bericht wat je op dit blog verwachtte maar ook al kost hij ons behoorlijk wat geld, onze auto blijft een bewuste keuze waar ik geen spijt van heb.
Wat hebben jullie voor auto en hoeveel geld kost hij jullie? Zijn er meer mensen die kiezen voor een (bijna) nieuwe auto?