Rust en structuur in het huishouden

Rust in huis begint met opruimen. Opruimen geeft ruimte, letterlijk en figuurlijk. Niet voor niets bestaan uitdrukkingen als 'een opgeruimd humeur', en leefden onze oma's zich uit tijdens de grote schoonmaak. Hieronder een aantal opruimtips die bewezen hebben dat ze werken. Resultaat: ruimte in je huis en als het goed is ook in je hoofd.

  • 1. Weggooien
  • Opruimen betekent weggooien. Gooi tijdens het opruimen minstens eenderde tot de helft van je spullen weg. Alles waarvan je denkt dat je het 'ooit nog weleens zou kunnen gebruiken', kan weg. Zeker als het om informatie gaat: vrijwel alle informatie is op internet te vinden. Gooi ook alle ongevraagde post en mailings ongelezen weg. Spullen die emotionele waarde hebben bewaar je. Maar in plaats van ál die mooie kindertekeningen die je in de loop der tijd bewaard hebt, bewaar je nu de helft.

2. Papieren
Papieren opruimen: werk met drie bakjes: bewaren, je moet er iets mee doen en weggooien. Zorg dat je elk document maar één keer door je handen laat gaan, en creëer geen ontsnappingsroute door ergens nog een 'weet ik nog niet-stapeltje' te maken. Dit systeem kun je ook toepassen op je mailbox.

3. Abonnementen
Zeg zoveel mogelijk je abonnementen op tijdschriften op. Koop gewoon een tijdschrift op het moment dat je er tijd voor hebt en de onderwerpen je interesseren. Voorkomt weer een ongelezen stapels ergens in de kamer.

4. Eén ruimte tegelijk
Beperk je bij het opruimen tot één ruimte tegelijk. Ren niet als een kip zonder kop door het huis. Probeer één ruimte stapje voor stapje op orde te krijgen, en waag je dan pas aan de volgende.

5. Kinderkamers
Ruim de kinderkamers rigoureus op zonder dat de kinderen erbij zijn. Dan haal je er vuilniszakken met spullen uit die ze niet eens missen. Het 'educatieve' opruimen doe je tussendoor samen met de kinderen.
Geef alles wat je overhoudt zoveel mogelijk een vaste plek. Klinkt saai maar is wel heel effectief.

6. Geen nieuwe spullen
Probeer niet teveel nieuwe spullen je huis binnen te dragen. Zeg niet automatisch 'ja' als mensen jou hun oude spullen (bijv. kleren) willen geven; heb je een volle (kleding-, boeken-, etc) kast, dan mag er pas iets bij als er ook iets uitgaat. Probeer sowieso het aantal spullen in huis te beperken. Boeken en DVD's bijvoorbeeld kun je lenen bij de bibliotheek en daarna weer terugbrengen.

7. Schoonmaken is nuttig!
Probeer schoonmaken te zien als een nuttig klusje waardoor niet alleen je huis schoner wordt, maar waarbij je ook eens rustig de zaken kunt overdenken, muziek kunt luisteren of lekker in beweging bent. Als je een gezin hebt, probeer dan voor het schoonmaken een tijdstip te vinden waarop iedereen kan meehelpen.

8. Boodschappen
Doe de boodschappen zoveel mogelijk in 1 keer. Geen tijd? Laat ze brengen. Zie www.albert.nl. Je kunt hier ook een standaardboodschappenlijst invoeren.

9. Wassen
'Maandag wasdag' was ideaal. Je hoefde niet na te denken over wanneer te wassen. Dit principe werkt nog steeds. Plan zoveel mogelijk een vaste dag in waarop je wast. Werk vervolgens op die dag (dagen) ook zo snel mogelijk alle gewassen, gedroogde en gestreken was weer weg.

10. Koken
Kies een paar simpele recepten uit als basis. Voor twee dagen koken is ook een oplossing. Of meer koken en de rest invriezen. Als er eters komen: hanteer een paar succesrecepten. Voor simpele, goedkope en gezonde recepten zie bijv. www.kokenmetkarin.nl. 

11. Kledingkasten
Haal alles eruit wat je al meer dan een jaar niet gedragen hebt. Ook al die leuke schoenen. Dan weet je wat je ook alweer had (en hoef je niet voor de vierde keer een zwart t-shirt te kopen) en hou je het overzichtelijk.

Het huishouden is iets waar je niet omheen kunt. Het moet gebeuren en veel dingen komen telkens weer terug: de was, de afwas, de boodschappen. Door duidelijk te kiezen wat je wel (zelf) doet, wat niet, en wanneer je het doet, kun je je huishouden vereenvoudigen. Ook het idee loslaten dat je een perfecte huisvrouw of -man moet zijn helpt!

De tips heb ik o.a. ontleend aan www.simplylife.nl. Aanrader!

4 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Sinds half november ben ik aan het de-clutteren d.w.z. bij mij elke dag 1 ding wegdoen. Ik schrijf erover op mijn weglog per kwartaal Nu vanaf 1 april alweer 17 dingetjes van zeepbakje tot douche-mat!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi lijstje heb je hier. Zoiets moet ik voor mezelf ook eens maken. Scheelt tijd in het uitwerken van een planning.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen