maandag 18 augustus 2014

Geld uitgeven aan wooninrichting...

Iedereen die bewust de hand op de knip houdt, zal herkennen dat dit op het ene moment beter lukt dan het andere. Iedereen heeft zo z'n eigen terreinen waarop je makkelijk de fout ingaat en waar je het meeste moeite moet doen om géén geld uit te geven.

Ik ben momenteel ruim 39 weken zwanger en, al geloven sommige mensen er niet in, nesteldrang bestaat! Bij mij in ieder geval wel ;-). Ik heb de afgelopen weken (helaas) veel makkelijker geld uitgegeven dan de periode voor ik zwanger was. Op één of andere manier zorgt de komst van ons tweede kindje ervoor dat ik alle ideeën die ik ooit had om iets aan te schaffen ook écht wil(de) uitvoeren voor de bevalling.

En dan nu het terrein waar ik het meest over de schreef ging... Het inrichten en decoreren van onze woning! Ik gaf veel geld uit aan de aankleding van de babykamer... Denk aan behang, verf, raambekleding, een nieuwe kast en niet te vergeten: de decoratie! Maar ook over andere plekken in ons huis had ik zo mijn ideeën die ik dringend voor de bevalling wilde uitvoeren. Zo hangt er een nieuwe spiegelkast in de badkamer, hebben we twee nieuwe salontafeltjes, hebben we een nieuw bed aangeschaft én hebben de wanden op onze slaapkamer een nieuwe kleur. Bepaald geen 'rust in de portemonnee' op dit gebied dus...

Wat ook niet helpt is dat ik, naast het volgen van consuminder- en aflosblogs, ook veel inspirerende blogs volg op het gebied van styling en woninginrichting. Ik richt me vooral op mijn favoriete woonstijl: Scandinavisch, minimalistisch met zwart/wit en pasteltinten. Ook kan ik de verleiding soms niet weerstaan om weer een nieuw nummer van mijn favoriete woningtijdschrift 101 Woonideeën te kopen. Ik word enorm geïnspireerd door deze blogs en dit tijdschrift en wil daar dan ook iets mee in mijn eigen huis.

Toch, je zou bijna denken dat bericht bijna niet thuishoort op een blog als dit, zijn er ook goedkope manieren om je huis tóch dat beetje extra sfeer te geven. Ik geef hieronder wat voorbeelden en ben benieuwd op jullie kunnen aanvullen!
  • Bezoek de kringloopwinkel. Deze staat echt met stip op 1! Je kunt hier voor een prikkie mooie meubelen maar ook accessoires vandaan halen. Je moet het er wel in zíén natuurlijk. Sommige dingen hebben op het eerste gezicht niet veel, maar worden met een likje verf zomaar een aanwinst in je huis.
  • Er zijn verschillende bekende ketens waar je (redelijk tot zeer) goedkoop woonaccessoires kunt inslaan die van bekend merk stukken duurder zijn. Ik slaag bijvoorbeeld altijd erg goed én goedkoop bij winkels als Leen Bakker, Kwantum, Xenos en de Hema. De laatste winkel is mijn favoriet! Onderaan dit bericht zie je een paar items waar ik dol op ben (ik heb geen aandelen!). ik heb me aangemeld voor de digitale nieuwsbrief en ontvang regelmatig een kortingscode waarmee ik dan online een bestelling kan plaatsen die ik dan vervolgens gratis kan ophalen bij de dichtstbijzijnde Hema. Ideaal! 
  • Denk klein... Zo maak je met wat afgedrukte foto's en masking tape een leuke collage op de muur die bijna niets kost. Een bos geplukte veldbloemen doet het goed in een simpele glazen vaas bij de Action vandaan. Het opnieuw rangschikken en het op een andere plek zetten van dingen in je huis, levert een compleet andere interieur op. Die ene goedkope kussenhoes fleurt heel je bank op. Ga zo maar door!
  • Toe aan bijv. een nieuwe eettafel? Verkoop de oude op Marktplaats en probeer voor het geld wat je voor de oude krijgt een nieuwe aan te schaffen. Best veel kans dat het je lukt! Ook op het gebied van woninginrichting is er een enorm aanbod op Marktplaats. Zo hebben wij onze eettafelstoelen goed kunnen verkopen op Markplaats en voor dit bedrag nieuwe kunnen kopen die wél naar mijn smaak waren.
Op welke terreinen kun jij moeilijk de hand op de knip houden? Geef je veel of juist weinig geld uit aan de inrichting van je huis?

Bron: HEMA
Bron: HEMA
Bron: HEMA

15 opmerkingen:

  1. Heel makkelijk: Kinderkleding. Ik ben dol op een aantal merken en die vallen niet in de categorie z.eemanprijs. Laten we het maar niet hebben over mijn laatste weken voor de zwangerschap naast dat ik driftig aan het opruimen was kocht ik ook weer veel nieuwe dingen voor de baby. Onder het mom dat is handig en nodig. Als die hormonen dan uitwerken dan is dat totaal niet het geval. ;)

    Geniet van je laatste we(e)k(en).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja, daar noem je iets waar ik ook gevoelig voor ben ;-). Ik heb me dit seizoen voorgenomen om minder kleding aan te schaffen maar dan wel goed en dus duurder. Ook complete setjes kopen scheelt. Zo kocht ik eerder wel vaak bij Zeeman e.d. maar dan nam ik dus telkens losse dingetjes mee die ik uiteindelijk nergens mee kon combineren en die ik ook niet zo leuk vond... Daarom toch maar een wat duurder compleet setje waar ik dan ook veel plezier van heb!

      Verwijderen
  2. Zo herkenbaar. Woonstyling is één van mijn passies, dus ook een zwak punt wat betreft uitgaven. Toch probeer ik de kosten ook binnen de perken te houden, o.a. door de tips die jij opnoemt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk! Ik ben dus niet de enige die deze interesses combineert ;-). Leuk blog heb je! Ik ga je volgen.

      Verwijderen
  3. Ik had dat ook tijdens het latste trimester. Zo hebben we toen een kachel laten plaatsen... Stukje duurder dan woning-decoratie, dus ik vind dat je het nog goed doet ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, helaas heb ik ook nog meer aangepakt ;-). Nieuw bed bijvoorbeeld op onze slaapkamer... Ook een flinke aanschaf. Nou ja, het mag even en na de bevalling gaan we de teugels weer aantrekken!

      Verwijderen
  4. Ik geloof zeker wel in nesteldrang! En dat kan onweerstaanbaar zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik kleed mijn huis af en toe ook wat leuker aan, maar doe dat met bijv. lege wijnflessen Sommige zelf opgedronken, sommige gekregen) en daarin gekleurde kaarsen. Kaarsen brand ik toch soms (ook niet brandend staan ze leuk), dus die kosten niks extra. Verder verzet ik wat plantjes en schuif wat met kleine spulletjes. Allemaal gratis en toch weer "nieuw".

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, heen en weer schuiven met bepaalde voorwerpen levert inderdaad ook weer iets 'nieuws' op. Af en toe berg ik ook iets op wat ik dan later weer tevoorschijn haal.

      Verwijderen
  6. Het is vaak inderdaad een kwestie van net even wat langer nadenken en kijken of je ergens je eigen invulling aan kunt geven. Je hebt soms bijvoorbeeld hele leuke schilderijtjes/lijsten, die je ook zelf kunt maken met een basis van de kringloop/Action en wat handywork. Maar ik heb ook wel eens dat het resultaat uit de winkel me gewoon het mooist lijkt, en dan voldoet iets anders toch net niet helemaal.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt hoor! Wat betreft meubels bijvoorbeeld, waag ik me niet snel aan spul van de Leen Bakker ;-). Dan toch maar voor kwaliteit en écht hout. Bij decoratie ligt dat wat makkelijker, zeker bij die grote glazen vazen bijvoorbeeld, die helemaal in zijn. Die koop je veel voordeliger bij bovenstaande winkels.

      Verwijderen
  7. Ik heb al jaaaaaaren dezelfde vensterbanken, oftewel de prullaria die daar staat. Mijn schoonzus verandert ook elke maand, heb ik "gelukkig" geen last van. Natuurlijk koop ik wel eens een vaas hier of een sfeerlichtje daar, maar daar ga ik niet helemaal in door. Ik ben gek op snuffelen in diverse winkeltjes, en vooral de kringloop. Ik ben wel gek op mokjes....in alle soorten en maten. Heb mn kastje nu dan ook erg vol staan en moet mezelf bedwingen om niets meer bij te kopen....

    Gr. Boukje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grappig dat iedereen weer een andere vorm van verzamelwoede kent ;-). Maar het scheelt dat die mokjes wel in een aantrekkelijke prijscategorie zitten, zeker als je ze ook bij de kringloop opduikelt ;-).

      Verwijderen
  8. Sommige mensen zweren bij huisdecoratie prullaria.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Aanbieding van snelle financiële hulp.

    Dit jaar is de rente op onze hypotheek afgenomen. We hebben onze participatie teruggebracht tot 2% gedurende 10 jaar. Voorheen was dit 3,7%.

    E-mail: Rolandgadner@outlook.de
    E-mail: info@creditfinance-bank.com
    Whatsapp-nummer: +33784505888
    Website: https://www.creditfinance-bank.com

    BeantwoordenVerwijderen