donderdag 25 september 2014

Terug naar de basis & budgetteren

Ruim drie weken geleden zijn wij de trotse ouders geworden van een gezonde tweede dochter! Sinds die tijd staat veel in het teken van wennen, een nieuw ritme vinden als gezin van vier maar ook in het teken van uitgeven, uitgeven en uitgeven. Denk aan geboortekaartjes, stromen visite die voorzien moeten worden van een hapje en een drankje, luiers, dingen voor de babyuitzet die toch wel heel handig zijn enzovoorts. Één en ander leidde ertoe dat ik tot twee keer toe onze spaarrekening moest aanspreken zodat we nu niet meer aan onze vastgestelde buffer komen... Tijd om terug te gaan naar de basis en vanaf nu flink de hand op de knip te gaan houden!

Bijna een jaar geleden zijn we begonnen met budgetteren. Op onze zgn. huishoudrekening wordt op de 1e van de maand € 800,- gestort waar we het de rest van de maand mee moeten doen. Van deze rekening worden de huishoudelijke uitgaven (boodschappen, drogisterij artikelen etc.) betaald, de benzine en alle andere variabele uitgaven zoals uitgaven aan kleding en cadeaus. Nu moet ik eerlijk bekennen dat hier de laatste maanden flink de klad in is gekomen... Ik heb diverse grote uitgaves gedaan voor de babykamer en die betaald van de rekening waar de vaste lasten vanaf worden geschreven. Ook heb ik veel overgeschreven naar de huishoudelijke rekening op het moment dat het saldo daar, door extra uitgaves, te laag was. Tijd om dit weer serieus op te gaan pakken dus!

Mijn 'actie' plan
  • Geen overschrijvingen tussen de huishoudelijke rekening en de rekening voor vaste lasten. Ik moet de rekeningen strikt scheiden om goed overzicht te houden. 
  • Huishoudelijke betalingen alleen doen met de huishoudelijke rekening. Dat betekent dat ik manlief mijn pasje moet laten gebruiken, als dat nodig is (hij haalt sinds kort regelmatig de boodschappen).
  • Strikt boodschappenbudget hanteren van max. € 70,- per week.
  • Qua benzine uitgaven zou ik moeten kunnen besparen aangezien ik nu verlof heb en dus niet 2/3 keer in de week naar m'n werk hoef. Daar staat wel tegenover dat ik sinds de komst van onze tweede dochter niet meer met de fiets naar school kan om onze oudste dochter weg te brengen en op te halen. Dit zijn wel kleinere afstanden dus al met al kan ik hier op besparen.
  • Ik ga hier iedere week een overzicht posten van wat er afgeschreven is van de huishoudelijke rekening om me scherp te houden.

Bron: RTV Oost


5 opmerkingen:

  1. Gefeliciteerd met jullie dochter! En succes om weer de hand op de knip te houden!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gefeliciteerd met jullie dochter en succes met de financien! Gaat het goed met jezelf en de baby?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Aanbieding van snelle financiële hulp.

    Dit jaar is de rente op onze hypotheek afgenomen. We hebben onze participatie teruggebracht tot 2% gedurende 10 jaar. Voorheen was dit 3,7%.

    E-mail: Rolandgadner@outlook.de
    E-mail: info@creditfinance-bank.com
    Whatsapp-nummer: +33784505888
    Website: https://www.creditfinance-bank.com

    BeantwoordenVerwijderen