vrijdag 16 oktober 2015

Studie achter de rug: salaris erbij!

Na vier jaar studeren zit de studie van mijn man er dan eindelijk (bijna) op. Zoals vaak wegen de laatste loodjes het zwaarst en dat is ook in dit geval zo. Niet alleen voor mijn man maar eigenlijk voor het hele gezin. De combinatie van 36 uur werken en een voltijd universitaire technische studie is best een heftige. Dat betekent eigenlijk dat ieder vrij uurtje 's avonds en in het weekend in teken stond van de studie. Met een gezin met opgroeiende kids is dat niet altijd leuk. Normaal verdeelden we de huishoudelijke taken zoveel mogelijk maar de afgelopen vier jaar heb ik dat meer op me genomen. We waren er tenslotte allemaal bij gebaat dat mijn man de studie zo snel mogelijk kon afronden. Ondanks alles vinden wedat dit het waard is geweest. Het was nu of nooit toen we in 2011 besloten dat mijn man dit ging doen. Het is een investering in jezelf die je er hoe dan ook uithaalt.

En nu is het felbegeerde papiertje dus bijna binnen! Ik durf wel te zeggen dat ik erg trots op mijn man ben. Hij heeft het toch maar mooi even gedaan: in vier jaar tijd een technische universitaire studie afronden naast een baan van 36 uur (met 2,5 uur reistijd op een dag) én een gezin. Hij heeft eerst in een jaar een schakeltraject gedaan om zijn HBO Bachelor om te zetten naar een universitaire Bachelor en vervolgens drie jaar gedaan over de master (voor deze technische master staat een periode van drie jaar). Even snel als de voltijd studenten die 'alleen' studeerden!

Wat verandert er allemaal nu de studie erop zit? Allereerst komt er veel extra tijd vrij die we natuurlijk gaan besteden voor het gezin maar ook wat klusjes in huis op te knappen. Verder heeft mijn man het ouderschapsverlof van vier uur in de week opgezegd. Zijn bedrijf droeg niets bij aan z'n studie en dit ouderschapsverlof (hij gebruikte dit o.a. om naar de universiteit te kunnen) was onbetaald. Dat betekende dat hij 90% van z'n salaris kreeg uitbetaald en dat gaat dus nu weer naar 100%. Z'n salaris bedraagt nu zo'n € 2.350,- dus dat zou zeker zo'n € 2.600,- moeten worden! Er komt dus € 250,- per maand vrij (de extra's als vakantiegeld en winstuitkering stijgen ook mee) die we gaan gebruiken om onze buffer sneller weer op te bouwen.

Verder staat m'n man (ik eigenlijk ook want dit soort zaken bespreken we uiteraard samen) voor de keuze hoe nu verder binnen het bedrijf waar hij werkt. Hij heeft tot nu toe wel reguliere salarisverhogingen gehad maar wordt hij ook 'beloond' voor het afronden van zijn studie? Hij functioneerde al lang op WO niveau maar met dit papiertje kan het bedrijf tenslotte ook hogere tarieven berekenen als ze hem inzetten bij klanten. Hij zal dat zelf moeten uit onderhandelen... Of toch op zoek naar een nieuwe baan nu hij begin 30 is en nog goed een overstap zou kunnen maken? Allicht dat dan zijn diploma i.c.m. zijn werkervaring 'verzilverd' zouden kunnen worden... Er blijven voorlopig nog wat open eindjes over dus!

8 opmerkingen:

  1. Hopelijk worden zijn inspanningen verzilverd en worden de losse eindjes snel geknoopt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bij mijn man heeft het heel veel jaren geduurd voordat hij een geldelijke beloning kreeg. Ik wil je niet ontmoedigen. Misschien kan hij een gesprek aanvragen en anders het elders gaan zoeken. Succes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Onze verwachtingen zijn ook niet hoog gespannen... Het bedrijf heeft ook nooit meebetaald aan de studie en zoals gezegd maken ze zonder dit papiertje ook al gebruik van de capaciteiten die hij nu heeft.

      Verwijderen
  3. Heel erg knap van je man, Ik ga er maar even vanuit dat het loon dat genoemd wordt netto is.
    Nic

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Van harte gefeliciteerd en dat jij en de kinderen dit hebben doorstaan, nu de vruchten nog gaan plukken. Ik zeg wel wegwezen daar, als het bedrijf niet wil investeren in zijn medewerkers maar alleen aan winst maken denkt is daar geen toekomst voor je man. WO met 2600 is een lachertje tegenwoordig, laat je niet uitbuiten. Tja dan heb je ook nog zoiets van een hypo, blijft lastig. Eerst maar even lekker vieren, prosit!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel knap van jouw man. Van harte gefeliciteerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Aanbieding van snelle financiële hulp.

    Dit jaar is de rente op onze hypotheek afgenomen. We hebben onze participatie teruggebracht tot 2% gedurende 10 jaar. Voorheen was dit 3,7%.

    E-mail: Rolandgadner@outlook.de
    E-mail: info@creditfinance-bank.com
    Whatsapp-nummer: +33784505888
    Website: https://www.creditfinance-bank.com

    BeantwoordenVerwijderen