vrijdag 25 oktober 2013

Heel wat litertjes benzine

... gaan er bij ons doorheen in een jaar, week en meestal ook op een dag. Benzine is voor ons dus een forse uitgavenpost waarbij elke besparing telt.

Even wat gegevens op een rij. Wij rijden de afgelopen drie jaar zo'n 20.000 km per jaar. Dit komt o.a. omdat ik drie dagen per week werk en daarvoor per dag zo'n 40 km rijd. Onze vrije nieuwe auto rijdt zo'n 1 op 13 km dus het komt er op neer dat wij per jaar zo'n 1500 liter benzine verbruiken (voor het gemak even afgerond naar beneden. Met de huidige benzineprijs gerekend, komt dat op neer op zo'n € 2500,- per jaar! Wat een bedrag als je dat in één keer zo ziet staan...

Het gekke is dat dit kosten zijn die totaal anders voelen dan bijvoorbeeld de kosten aan boodschappen. Als de tank weer bijna leeg is, moet ik weer naar de pomp en gooi ik hem vol tot er niets meer bij kan. Even betalen en rijden weer. Toch zijn er wat zaken waar ik op let en/of meer op zou kunnen letten.

Tank goedkoop! 
Reed ik eerst voor de Air Miles altijd naar een Shell, sinds een paar maanden ga ik naar een pomp dicht bij huis waar de benzine het goedkoopst is. Kijk hiervoor eens op deze site: http://www.brandstof-zoeker.nl. Reken maar even mee. De Shell in de buurt rekent nu een prijs per liter van € 1,72 terwijl het onbemande tankstation waar ik altijd tank een prijs rekent van € 1,63. Uitgaande van 20.000 km en deze prijzen zou ik dan per jaar € 135,- meer kwijt zijn bij de Shell (en dan is deze niet eens de duurste; kijk maar eens naar de prijzen die langs de snelweg berekend worden). Dan maar geen Air Miles maar € 135,- in de portemonnee.

Zuinig rijden
Regelmatig de bandenspanning controleren schiet er hier helaas wel eens bij in maar blijkt belangrijk te zijn. Vroeg doorschakelen is stukken zuiniger maar lastig als je van een sportieve rijstijl houdt als ik. Ik probeer nu in ieder geval te schakelen rond de 3.000 toeren (beter is rond de 2.500 toeren). Wat ik wel vaak toepas is zoveel mogelijk de auto uit laten rijden. Staat het stoplicht op rood, dan laat ik ruim van tevoren het gas los. Idem dito als er een rotonde aan komt. Het is per auto verschillend maar de meeste auto's rijden het zuinigst als je rond de 100/110 km per uur rijdt. Iets waar ik meer op wil gaan letten omdat ik ervan hou om lekker door te rijden.

Zuinige auto
Onze vorige auto haalde wat benzineverbruik betreft net de 1 op 10. Een echte 'slurpbak'! Onze nieuwe auto was een forse investering maar leverde ons wel direct per maand € 60,- op omdat het verbruik een stuk lager lag (A-label, al zegt dit niet alles, 6e versnelling).

Loop vaker of pak vaker de fiets
De meest makkelijk manier om gelijk te besparen op brandstofkosten. Voor de grote boodschappen pak ik de auto, maar voor de kleine boodschappen pak ik zoveel mogelijk de fiets. Al zeg ik eerlijk: als het regent, stap ik toch weer die auto in... Wat scheelt is dat ik mezelf een soort 'kilometerbudget' (wat een leuk woord!) heb opgelegd. Ik wil per week niet boven de 300 km uitkomen. Dit geldt uiteraard alleen voor gewone weken, zonder verre visites etc. Zit ik daar al dicht bij, dan helpt dit me om toch net wat vaker de auto te laten staan.

Hebben jullie nog andere dingen waar je op let als het gaat om brandstofkosten?




Geen opmerkingen:

Een reactie posten