woensdag 23 oktober 2013

Werken met een budget

Ik lees de laatste paar maanden veel blogs van mensen die bezig zijn om hun hypotheek versneld af te lossen en/of mensen die bewust zuinig leven. De meeste van hen budgetteren. Ze stellen een budget in per uitgavenpost en hopen zo bewust(er) geld uit te geven. 

Voor mijn gevoel had ik onze financiën goed op orde. In een Excel-document heb ik een keurig overzicht van onze uitgaven en inkomsten. Toch merkte ik dat overzicht alleen in mijn geval niet voldoende was. Natuurlijk, ik let er altijd op dat ik niet teveel uitgeef in de supermarkt, dat ik niet teveel kleding voor mijn dochtertje koop, dat ik alleen maar aanbiedingen koop van producten die ik ook echt nodig heb, maar toch... De geeft hoogstens het gevoel dat je zuinig leeft maar niet de zekerheid dat je dit ook daadwerkelijk doet.

Daarom ben ik er in de zomervakantie (genoeg tijd!) eens echt voor gaan zitten en heb de volgende opzet gemaakt.

Onze twee betaalrekeningen krijgen elk een eigen status. Van de ene worden alle vaste lasten (zoveel mogelijk automatisch) afgeschreven en komen alle inkomsten binnen; met de andere rekening betalen we alle variabele uitgaven. Dit had wat voeten in de aarde omdat van beide rekeningen vaste lasten werden geschreven en op beide rekeningen geld binnenkwam. Ik heb dus heel wat moeten bellen en e-mailen om rekeningnummers te wijzigen.

Op de rekening waarvan de variabele uitgaven betaald worden, wordt op de 1e van de maand een vast bedrag gestort. Van dat bedrag moeten we het die maand doen. Een stok achter de deur dus!
Onder variabele uitgaven versta ik: uitgaven aan boodschappen, benzine, kleding, cadeaus enz. Eigenlijk alles wat niet valt onder vaste lasten.

We hebben onze betaalrekeningen lopen bij de ING en maken gebruik van Tim, het digitale huishoudboekje. Dit hielp me enorm om het budget vast te stellen waar we het per maand mee moeten doen op de rekening met de variabele uitgaven. Ik heb de gegevens van het afgelopen jaar gebruikt voor het volgende uitgavenoverzicht.

Benzine = € 200,-
Boodschappen = € 300,-
Overig = € 150,-
Totaal = € 650,-

Het budget voor overige uitgaven is een pure gok... Het is afwachten of ik het daar de komende maanden mee ga redden. Het lijkt me wel een uitdaging om, als ik merk dat ik over die € 150,- heen zal gaan, dat weer te besparen op de boodschappen.

Oktober is de eerste maand dat ik ga werken met bovenstaand budget. Ik houd jullie op de hoogte!

2 opmerkingen:

  1. Wij hebben soortgelijke rekeningen. Alleen haal ik het van de rekening af en stop het thuis in envelopjes. Heel ouderwets, ik weet het, maar zo houd ik overzicht. Ik heb 350 boodschappen geld (+ 50 voor de hond en koopzegels), benzine 130, cadeau's 25 en overige 125.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb een slimme excelsheet gemaakt.
    Op zondag kijk ik op mijn bankrekening, dan weet ik precies wat al betaald is aan vaste lasten (de ingevulde bedragen zijn van voorgaand jaar, dus zodra ze betaald zijn wijzig ik het bedrag en maak ik het bedrag vet), de variabele lasten vul ik in en dan zie ik precies wat ik die maand nog waaruit kan uitgeven, hoeveel ik ga sparen, en wat er binnenkomt, In mijn sheet kan ik zelfs aflezen hoeveel geld ik in mijn portemonnee heb zitten en het klopt op de cent af :>). Het grappige is dat het bijhouden max. 10 minuten per week kost.


    BeantwoordenVerwijderen