dinsdag 15 maart 2016

Onze 'geldslurper': de auto

Al een poos geleden, toen ik ons overzicht van inkomsten en uitgaven hier plaatste, beloofde ik een uitgebreide blog over onze auto en hier is 'ie dan eindelijk! Ik zei het toen al en ik waarschuw nog maar even: de échte consuminderaars zullen dit bericht waarschijnlijk met afgrijzen lezen want hier geen goedkope en zuinige Fiat Panda voor de deur...

Qua uitgaven staan bij veel mensen de woonlasten met stip op 1. Ik las dat bij veel huishoudens vervolgens de auto komt. In ons geval is dat ook zo. Daarom wordt het hoog tijd om er weer eens een bericht aan te wijden. Ik deed dat al eerder in 2012, maar er is inmiddels het één en ander veranderd.

Wat niet veranderd is, is dat ik als de vrouw des huizes een echte autoliefhebber ben. Ik vraag me wel eens af of dat uniek is, want ik hoor het niet veel om me heen... Ik weet best het één en ander over auto's, heb een zeer uitgesproken smaak (ik vind uiterlijk van een auto dus ook best belangrijk) en houd bijvoorbeeld van een pittige motor waarmee je goed kunt optrekken. Zo heb ik ook een hardnekkige voorkeur voor de Duitse automerken. Eigenlijk sluit een Duitse auto in alles aan bij waar ik van houd: sober, stoer, strakke lijnen, degelijk. Jullie horen het al: ik ben een échte emotie-rijder en dat is niet handig bij het maken van financieel verstandige keuzes ;-).

Zoals jullie in dit bericht konden lezen, waren wij vanaf oktober 2011 de trotse bezitter van een splinternieuwe Opel Astra ST (stationwagen). Hij maakte alles waar, waar we hem ooit voor kochten. Het was een heerlijke auto die ons drie jaar lang nooit langs de weg liet staan. We brachten hem drie jaar achter elkaar naar de dealer maar hoefden, dankzij de destijds gemaakte deal, nooit één euro aan onderhoud te betalen (eerste jaren namelijk ook geen APK nodig). En ja, dat kostte uiteraard ook wat maar we wisten wel precies waar we al die jaren aan toe waren. We losten maandelijks € 380,- af en hadden verder geen enkele extra onverwachte uitgave. Na drie jaar, in oktober 2014, hebben we het restant van de lening (2 jaar, zo'n € 9.000,-) in één keer af zodat de auto écht van ons was.

Toen we hem in november 2014 weer voor een beurt naar dealer brachten, hadden we al het één en ander op een rij gezet omdat we de eerste kosten verwachtten. Wanneer is inruilen verstandig? Een aantal jaar doorrijden of toch nu inwisselen nu de auto nog best veel waard is en wij nog geen onderhoud hebben gehad? Toen bleek dat sowieso twee banden vervangen moesten worden en dat dit toch weer twee maanden afbetaling zou kosten, sloeg de 'autokoorts' weer toe. We vonden een hele mooie, nieuwe Volkswagen Golf Variant. Een nieuwe auto die als showroom-model dienst had gedaan en daarom al wat eerder op kenteken stond. Daarom, én omdat de auto per 1 januari 2015 voor lease-rijders niet meer interessant zou zijn, ging er behoorlijk wat van de prijs af terwijl dat normaal niet vaak het geval is bij nieuwe auto's. Eén van de afweging voor ons als particuliere kopers was ook dat een Volkswagen minder snel afschrijft en tweedehands nog goed geld opbrengt (al is het nu de vraag wat het Volkswagen-schandaal gaat doen...). Verder speelden uiteraard ook emoties een rol ;-). Ik vond en vind het een erg mooie, strakke en degelijke auto met heel veel leuke opties,

Maar nu 'de centen'! Wat kost dat nu allemaal? Lees mee en huiver ;-). De nieuwwaarde van deze auto was een ruime € 35.000,-. We konden hem uiteindelijk kopen voor € 30.000,-. Voor onze Opel Astra kregen we nog € 14.000,- terug. Het bedrag wat overbleef, € 16.000,-, lossen we af in 3 jaar, met rente (3 jaar is een bewuste keuze, 5 jaar mag ook). Dat betekent dat er iedere maand zo'n € 480,- overgemaakt wordt naar Volkswagen.

Natuurlijk moet er ook een autoverzekering afgesloten worden. Helaas hebben we beide de afgelopen jaren wel eens schade gereden (ik vaker met m'n pittige rijstijl...) en daardoor betalen we de hoofdprijs voor een all-risk verzekering: ruim € 100,-. Dit was eerder nog meer maar uiteraard sloot ik de verzekering over zodra dat kon.

Dan hebben we nog het benzineverbruik. Ik krijg maandelijks een reiskostenvergoeding van € 40,- maar die is verrekend met m'n salaris en neem ik hier even niet mee. We tanken gemiddeld zo'n één keer in de twee weken (bij een goedkoop onbemand tankstation) en dat kostte ons in 2015 zo'n € 170,- per maand. Ten opzichte van onze eerdere oude (tweedehands) auto's hebben we nu een auto die voor een benzineauto een stuk zuiniger in verbruik is. Qua benzinekosten levert dat voordeel op! Wij rijden zo'n 20.000 km per jaar.

Alles bij elkaar opgeteld, kost onze mooie stationwagen ons dus tegen de € 800,- per maand. Wel is het zo dat over twee jaar deze kosten meer dan halveren omdat de auto dan afbetaald is. Zie verder onderstaand overzicht. Ik heb hier trouwens geen onderhoudskosten berekend. Onze vorige auto had namelijk € 0,- aan onderhoud in 3 jaar en uiteraard hoop ik dat met deze auto ook te behalen. Mocht er wel onderhoud zijn, dan hoop ik dat dit niet teveel zal zijn... Afschrijving heb ik hier bewust ook niet meegenomen. Zeer waarschijnlijk gaan we deze auto over 2/3 jaar weer inruilen en kiezen we voor eenzelfde constructie. Wat ik wél als besparing overweeg is om niet meer een splinternieuwe auto aan te schaffen maar een auto van rond een jaar oud met nog niet veel kilometers op de teller. Dat scheelt alvast wat afschrijving...

Uitgaven aan de auto per maand
Afbetalen lening
€ 480,-
Verzekering (all-risk)
€ 110,-
Wegenbelasting
€ 17,-
Benzine
€ 170,-
TOTAAL
€ 777

Nogmaals, misschien niet direct een bericht wat je op dit blog verwachtte maar ook al kost hij ons behoorlijk wat geld, onze auto blijft een bewuste keuze waar ik geen spijt van heb.

Wat hebben jullie voor auto en hoeveel geld kost hij jullie? Zijn er meer mensen die kiezen voor een (bijna) nieuwe auto?

42 opmerkingen:

  1. Ik heb mijn auto nieuw gekocht 9 jaar terug. Ford Fusion. Was €15.000 toen. Betaald van spaargeld. Ik zou ook nooit lenen voor een auto. Ik heb twee keer een lekke band gehad maar dat heeft niets met leeftijd te maken. De eerste was na 1/2 jaar. Gewoon pech. In spijker gereden. Verder heeft hij mij nooit laten staan. Ik laat minimaal onderhoud doen wat ook prima kan met mijn rustige rijstijl. Totale kosten onderhoud €2.000 in 9 jaar waarvan laatste grote beurt en apk 2 maanden terug. Ik denk dat ik hem binnen nu en 1 jaar wel in ruil voor een nieuwe auto. €800 is voor mij mijn totale vaste lasten. Auto huis energie water belastingen sporten goede doelen. Alles gewoon. Hahaha. Mascha.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk om te lezen dat de auto bij jullie ook een flinke kostenpost is. Wij hebben hem dan weliswaar van spaargeld tweedehands gekocht maar onze Volkswagen Passat uit 2009 is de trots van mijn man, kostte ons het net gevulde spaarpotje en er zal nog wel wat geld naartoe gaan. Deze maand zijn onder andere de achterramen geblindeerd, €235,-. We rijden best wat, het aantal kilometers weet ik zo 123 niet, onze situatie is afgelopen jaar veranderd (met een baby pak je nu eenmaal vaker de auto). We tanken zo'n twee keer in de maand een volle tank van zo'n €95,-. Dit tanken gebeurd bij een BP, en we tanken alleen BP Ultimate. Volgens mijn man schonere brandstof, welke zorgt voor een betere verbranding. Beter voor de motor en lager brandstof verbruik. Onze auto heeft best wat PK en mijn man houdt er wel van om wat te spelen met de auto, wat ik soms weleens vervelend vind omdat de brandstofmeter soms erg snel zakt. ;-) Maar goed, hij betaald alles aan de auto dus het doet me niet direct zeer in mijn portemonnee. Ik denk dat we per jaar op zo'n €2.000 aan vaste lasten zitten. Brandstof en oppimppraktijken reken ik hier niet mee. Ik vind €800,- een groot bedrag, maar ik kan me ook voorstellen dat een nieuwe auto je dit waard is.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb net een andere auto aangeschaft, kostte mij dik 6000 euro, heb ik gelijk afgetikt (gewoon omdat het kan), omdat ik niet wil lenen voor een auto. Ik heb ongeveer 1 x in de maand een volle tank nodig, kosten zo rond de 50 euro. Verzekering 350 per jaar, all risk en wegenbelasting 27 euro pm. Dus al met al valt het mee met de kosten...heb de auto ook niet nodig voor mijn werk, maar omdat ik het kan missen per maand heb ik toch 1 aangeschaft...

    Gr. Boukje

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Erg bijzonder hoe dat verschilt. Mijn paarse Fiat Panda iMagic uit 2011 kostte bij aanschaf 7000 euro. Zoveel had ik nog niet eerder voor een auto betaald. Rijdt heerlijk, ja, zuinig. Brengt mij veilig van A naar B. Kost 21 euro per maand aan motorrijtuigenbelasting. Maximaal 100 euro per maand qua tanken. En 16 euro voor de verzekering. Direct in 1x afgerekend. In december 2014 gekocht, tot nu toe 85 euro aan onderhoud gehad.

    Wow 777 euro in de maand voor een auto. Dat hebben wij er hier niet voor over :)) Zoals je al aangaf, mensen en wensen verschillen. Gelukkig maar. Anders reden er nog meer Panda's haha.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, dat zou weer jammer zijn voor de Duitse automerken ;-). Overigens is 777,- natuurlijk wel vertekenend omdat 480,- daarvan aflossing betreft dus niet geld wat we helemaal kwijt zijn. Uiteindelijk is dat auto, als hij afgelost is, gelukkig ook nog heel wat waard :-).

      Verwijderen
  5. Wij hebben in 2008 een Ford Focus gekocht van 10 maanden oud. Met de inruil moesten wij 12.500 euro bijbetalen. Dat hebben wij van ons spaargeld gedaan. Momenteel willen wij eind volgend jaar een andere auto kopen. Of het dan ook doorgaat weten wij nog niet. We hebben alleen onderhoud aan de auto en nog geen problemen gehad.
    Het is niet de bedoeling dat wij gaan lenen voor een auto.
    Het tanken doen wij in Duitsland, 9 km rijden. 20 cent per liter goedkoper dan hier. Tussen de 1,169 en 1,209 per liter. Per maand een 110 euro.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat lijkt ons voor een volgende auto ook een goede optie: er één kopen van bijv. een jaar oud. Heerlijk als je goedkoop in Duitsland kunt kopen... Gaat voor ons als Randstedlingen helaas niet op ;-).

      Verwijderen
  6. Jawohl, de deutsche grundlichheid, sehr gut
    FF zonder dollen, hoeveel rente betalen jullie voor die lening?
    Zelf vind ik Duitse auto's standaard minder te bieden hebben dan een Ford bijvoorbeeld. Wij rijden C-max met toeters en bellen en geïmporteerd aus Deutschland, stukken goedkoper.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 4,99%, dacht ik... Minder als voor onze spaarhypotheek ;-). En klopt, de extra's zijn duur. Maar het ziet er allemaal van binnen wel een stuk gelikter en hoogwaardiger uit als bij Ford of bijv. Skoda ;-). Jaja, ik ben een 'fijnproever' dus dan zijn de centen opeens wat minder belangrijk ;-)

      Verwijderen
    2. Nou ligt er wel aan welke Ford of Skoda en een VW Golf Variant vindt ook alles behalve spannend aan de buitenkant.

      Verwijderen
  7. Wij rijden Mercedes, tweedehands gekocht in Duitsland. Ziet er puntgaaf uit. Gelukkig hebben we een zoon die al het onderhoud doet in zijn werkplaats. We betalen alleen de onderdelen. .... Maar we passen wel op zijn kinderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oei, da's een hoop! Maar als het je waard is, dan is zoiets toch ook waar je misschien weer voor bespaart op andere zaken. Ik heb een toffe hybride Japanner. Tot vorige maand betaalde ik daar maandelijks €258 aan aflossing voor, maar ik heb de lening versneld 2,5 jaar te vroeg afgelost. Verder betaal ik (ook vanwege een ongelukje) €53 aan verzekering en omgerekend zo'n €25 per maand aan wegenbelasting. De benzine verschilt, maar met verjaardagen enzo erbij tank ik toch al snel voor zo'n €100 in de maand.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij hopen ook de lening versneld af te gaan lossen en het is maar de vraag of ik nog een keer een lening aan zou gaan. Hoewel, de rente op onze hypotheek is hoger dan die op een auto ;-).

      Verwijderen
  9. voor mij is het belangrijk dat mijn 5 honden erin passen :-) Verder wil ik graag aankomen waar ik heen wil dus geen oud barrel. ( ik heb nul verstand van auto's mijn man gelukkig wel ) Het maakt me niet uit waar ik in rij, nu een skoda uit 2012 gewoon van spaargeld betaald. Lenen voor auto's zal ik zelf nooit doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Valt me op dat je maar 17 euro betaald voor de motorrijtuigenbelasting, voor onze Corsa betalen we al 42 euro per maand.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goed opgemerkt! Ik heb een fout gemaakt bij de berekening. Was uitgegaan van betalen per kwartaal maar we betalen € 52 per maand. Bedankt, ik ga het wijzigen!

      Verwijderen
  11. Ik zou denk ik niet voor een auto lenen, maar ik zeg erbij ik heb geen rijbewijs (bewuste keus) ik kom overal met het OV ik rijd wel met mijn man mee:-) wij hebben een skoda octavia greenline diesel. Hij is nu twee jaar. Wij hebben al drie nieuwe autos gekocht maar allemaal via de zaak. We hebben ons bedrijf verkocht en de auto ook mee verkocht. In die auto rijdt man nu via zijn nieuwe werk. Want hij werkt voor het bedrijf die ons bedrijf heeft gekocht. Wij betalen alleen bijtelling 150 euro per maand. De verzekering de wegenbelasting de diesel ook prive worden allemaal door zijn werkgever betaald. Ook op vakantie. Luxe dat zeker!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Je bent zeker niet de enige hoor. Ik hou ook van auto's; zowel looks als specs. Ik heb uit 'verstandige overwegingen' een paar jaar Panda gereden, maar ik heb de auto gehaat. Lelijk, helemaal niet zo zuinig als doet vermoeden, traag, truttig en vreselijk bij een pittige rijstijl.

    Inmiddels rij ik een Aygo. Dat is wmb net karten. Beetje stoer bakkie, mooie details, zuiniger, beter met mijn rijstijl. Erg blij mee nog steeds. Hij heeft net weer vier nieuwe banden gekregen. Binnen mijn budget was dit verreweg de leukste auto op dat moment. :)

    Als je een auto koopt die reeds op kenteken staat, dan is ie voor de autobranche tweedehands. Dit is ook de reden dat er veel van de prijs afgaat, ook al is er nog niet in gereden. Als je zo'n aanschaf doet is het dan ook van belang dat je vergelijkt met tweedehands auto's om te zien of de prijs wel laag genoeg is. Hij schrijft immers in het eerste jaar aanzienlijk af.

    Inmiddels heb ik een nieuwe relatie en hij wil mijn auto best graag inruilen voor een Porsche Boxter of Range Rover ofzo. Ik ben niet tegen :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk, nog een autoliefhebber! En die Porsche, dat klinkt niet gek ;-). Ik droom nog even door over een mooie BMW (ssssssstttttt..... ;-) )

      Verwijderen
  13. Ik heb nu een 2004 Hyundia Getz met 87000 km. Ik heb er 4300€ cash voor betaald. Ik ben super blij dat ik deze auto heb. Kan ik zo heen en weer naar mijn werk en evt de dieren arts enzo. Hiervoor had ik een nieuwe Mini Countryman AWD. Die was heel duur, maar heb ik verkocht in de VS toen ik terug naar Nederland kwam. Ik vind zelf dat het om veilig transportatie gaat. Ik zou niet nogmaals een lening voor een auto doen, of een hele dure auto kopen. Ik heb nu ook geen garage, dus mijn auto staat buiten. In ider geval is de Hyundia niet diefstal gevoelig �� - M

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Pff dat is veel voor een auto, zoveel kost onze hypotheek nog niet,maar dat komt ook omdat we flink afgelost hebben. Ik heb eigenlijk nog nooit zelf een auto gekocht, maar we hebben altijd het geluk gehad van een lease-auto van het werk. Toen we allebei nog werkten hadden we er zelfs twee. De eigen bijdrage hiervoor wordt op het salaris ingehouden, verder betalen we wel belasting (bijtelling) en als we boven de 12.000 privé km's zitten 28 cent per extra gereden kilometer. We kunnen niet kiezen welke auto we willen, maar rijden wel altijd een auto van max. 4 jaar oud, dan moet hij weer ingeleverd. Nu een peugot 308 een prima wagen, maar zelf zou ik liever voor een iets grotere auto gaan ivm gezin. Manlief gaat misschien van baan wisselen als de plannen doorgaan. Dan geen lease-auto meer, ben benieuwd wat we dan gaan doen. Probeer nu alvast wat opzij te leggen voor de aanschaf.

    Maar als jullie een auto zo belangrijk vinden en het geld hebben, mag je er best veel geld aan uit geven. Wij hebben dat met vakanties en andere hobby's.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is inderdaad heel fijn, zo'n leaseauto. Ik vind het nog steeds erg jammer dat dit niet mogelijk is bij het werk van mijn man. Dat zou voor ons een fikse besparing zijn.

      Verwijderen
  15. Wij hebben ook een vrij dure auto. We hebben hem drie jaar geleden gekocht. Een tweedehands toyota avensis diesel. Volgens mij hebben wij daar ongeveer 13.000 euro voor betaald. De auto is nogal groot. Manlief rijdt graag in een grote auto omdat hij dat comfortabeler vindt. En veiliger als je per dag meer dan 300 km moet rijden naar het werk en terug door een winderige polder. Daarbij passen we met zijn vieren in deze auto. Onze zoons zijn nogal lang en dan zijn auto's snel aan de kleine kant.
    De auto is nu wel duur. We zijn verhuisd en mij. Man hoeft nu gemiddeld 30 km per dag te rijden voor het werk. De motorrijtuigenbelasting is 127 euro per maand, de verzekering rond 50 euro (all risk, eigenlijk niet meer nodig maar onze oudste zoon rijdt er af en toe in en heeft nog maar kort zijn rijbewijs). Een andere auto kopen hebben we aan gedacht, maar we krijgen niet zoveel terug voor deze auto en toen we hem kochten was er net een nieuwe motor in gezet.
    En het geld voor een andere auto stoppen we liever als extra aflossing in de hypotheek. Autorijden is voor ons wel veel goedkoper geworden. Eerst kostte het tanken 350 euro per maand en nu denk ik 100 euro. Nu nog maar een beurt per jaar en dit was drie beurten.
    We wonen nu in een duurder huis, maar houden meer geld over dan toen mijn man zoveel moest rijden voor zijn werk. Hij kreeg overigens een kleine reiskostenvergoeding en dat was nog niet genoeg voor een tankbeurt.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Dat is een aardige smak geld ja.. Wat voor rente betaal je op die autolening?

    Doe mij m'n oude Japanner maar, als ik uitreken hoeveel uur ik alleen al voor die auto moet werken rol ik al bijna om..;) Als je je geld maar uitgeeft aan dingen waar je gelukkig van wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. O WoW! Dat is echt veel geld! Ik zou niet eens durven! Tien jaar gedaan met 1 auto. Nu weer twee. Gekocht en direct afgerekend. Niks leningen. Kleine auto op gas, €15,- euro per twee weken. Karin

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Haha, leuke hobby, zonde van de schades.
    Tip: als je echt wil scheuren én het milieu wil sparen, overweeg dan een Tesla. Echt, gaat als de brandweer en is heeeeeeel comfortabel. Ik weet het want ik heb er al in gereden. En nee, niet verkocht want hij is toch wel duur en mijn kind kan er niet in met zijn rolstoel. Dus ik rij zelf in een Opel Vivaro die aangepast is voor rolstoelvervoer (tuf pruttelpruttel diesel van 3 liter). Wij gebruiken de Opel alleen als kind vervoerd moet worden. En ja, die heb ik nieuw gekocht. En voor gespaard dus geen lening voor afgesloten.
    Hoe ik mij verder vervoer? Nou met een motorfiets. Een Honda Pan European 1300. motorinhoud van bijna 1300 CC die verdeeld is over vier cilinders en een topsnelheid rond de 240 km/uur (racen? ik win :-D) dit is mijn hobby en niet veel vrouwen rijden op zo'n zware fiets (330 kg). En die is ook zonder lening aangeschaft.
    Vroeger zei de Aa eN Wee Bee dat je het beste een auto kon kopen als die 2 jaar oud was (dan was de kop eraf met afschrijven) en verkopen als die een jaar of 6 was want dan liep je risico dat de kosten op gingen lopen. Ik weet niet of dat nog steeds geldt met de huidige auto's en bijbehorende technologie.
    En voor de rest: waarom zo'n opbiecht blog? Is toch jullie geld en jullie leven? Als iemand er moeite mee heeft, nou, vette pech. Jullie weten in ieder geval waar het blijft. En daar gaat het volgens mij uiteindelijk om. Nog vele veilige kilometers (en hou de glimmende kant boven zeg ik tegen de andere motorrijders ;-))

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wij hebben een Opel Zafira waar steeds problemen mee zijn. We willen dan ook een nieuwe tweedehand auto kopen.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wij kochten onze auto tweedehands, net geen 6000 km op de teller de eigenaar was overleden en we konden de auto overnemen voor de openstaande schuld. Was ook op afbetaling gekocht, ik geloof dat we 6500 betaalde voor onze twingo, klein maar fijn, manlief moppert wel dat de auto niet fel genoeg is met optrekken. We rijden deze auto tot hij op is en kijken dan wel weer verder. Ik hoop stiekem dat we er nog jaren plezier van zullen hebben. De auto is nu 6 jaar oud.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Op is erg lang doen niet veel mensen, dat wordt dus komende 15 jaar Twingo :)

      Verwijderen
  21. Grappig hoe er wordt gekeken naar bepaalde inruilwaardes en juiste moment van inruilen. Er wordt wel vaak wel nieuw gekocht wat erg duur is koop liever een auto van 3 jaar of 5 jaar nog beter. Zo rij ik al 10 jaar in dezelfde auto (nooit laten staan :) en dat is echt goedkoper dan na 3 of 5 jaar inruilen. En die kosten !!! wij hebben 2 voertuigen voor de deur staan waaronder een camper en betalen de helft nog niet eens :)

    Die 17 euro WB kun je dat uitleggen ?

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wij hebben dit jaar beide auto's ingeruild tegen jonge occasions. Een bloedmooie Audi TT uit 2005 op LPG met inmiddels 375.000(!) probleemloze km's op de teller is ingeruild tegen een oerbetrouwbare Honda Insight hybride uit 2012. Zeg maar een ruil met het hoofd dus ;-) Grappig is dat de Honda meer opties heeft dan de Audi had, dat verwacht je toch niet. De tweede ruil was dat we onze Citroen C1 (samen met een Suzuki motorscooter) hebben ingeruild tegen een volelectroot, een peugeot C-zero. Deze laden we thuis op met een oplader in het stopcontact in de garage. Als de zon schijnt wordt de 'tank' dus voor niets opgeladen. wegenbelasting is voor deze auto een zalige €0,=. AL met al kost ons nieuwe 'wagenpark' ons per maand 35,- aan verzekeringen, 40,- wegenbelasting voor de Honda en zo'n 90,- aan benzine (D).
    We voelen ons elke dag weer heel gelukkig met de gedane ruil ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is zeker een ruil 'uit het hoofd' ;-). Die Audi leek me een droomauto ;-). Maar het financiële plaatje ziet er zo inderdaad wel een heel stuk beter uit. Met onze Volkswagen zitten we misschien nog tussen jullie Honda en de Audi in.

      Verwijderen
  23. als de zon schijnt wordt de auto 'voor niks' opgeladen i.v.m zonnepanelen (was ik vergeten er bij te vermelden...)

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Tja auto's hebben is een dure hobby. 2 jaar geleden na 8 jaar ford focus tijd voor iets anders. Wilde graag een automaat dus werd het een Mercedes 200 cdi. Leuk maar na 3 maanden pech in de vakantie ( aandrijfas gebroken à 1060€) vorige maand geluid in automaat dus revisie à 2300€ en kreeg hem terug met rammel in poelie aircopomp. Zucht à 550+ 270 voor apk en nieuwe veer.
    Oja elke maand 120€ wegb. En ongeveer 120€ diesel en verz van 50€
    Dat is auto 1
    Auto twee net van een Peugeot 107 naar een nieuwe Renault captur gegaan. 16500€ er weer bij. Wegb 39€ en 40€ verz en 120€ benzine.
    Diesel ken niet meer uit maar ja per 3 weken 1 week auto van de baas dus dat scheelt weer benzine.
    En de auto's gaan de zelfde kant/baas op. Maar ja verschillende tijden en moet elke dag dingen meenemen.
    Auto wel zelf betaald dus daar geen kosten meer van.
    Later als de kinderen het huis uit zijn en wij kunnen stoppen met werken terug naar 1 benzine auto maar dat duurt nog 10-17 jaar ( hoop op 10 jaar)

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Allemachtig wat een geld! Misschien moet je deze passage uit een recente blogpost van Mr. Money Moustache eens lezen, ik moest er erg om lachen:

    "When it comes to the Automobile, you really have a choice between two possible relationships.

    You can be the Master, and thoughtfully use cars as a tool as needed to reach your goals. Or you can be a Slave to the auto – worshiping it, allowing it to steal your money, your physical fitness, and your sense of control over your life.

    The Master sees the Auto for what it really is: A very elaborate and heavy gas-powered wheelchair. There is no shame in using a wheelchair to get around if you need one. But it’s obviously counterproductive to do so when you don’t. So the Master chooses the most efficient model he can find, keeps it in good condition and uses it only when necessary.

    The Slave finds the very definition of the Master to be insulting. “I need my car!”, “And maintaining a certain image is important in my lifestyle and profession!”

    So he buys wheelchairs so expensive that he has to borrow money from a bank for them, and so enormous and complex that the ongoing fuel and maintenance costs are more than what he even manages to put into long-term investments each month."

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Dus als ik het goed begrijp verkochten jullie de astra toen hij eindelijk echt van jullie was om een golf te huren???
    Je moet natuurlijk zelf weten hoe je met geld omgaat, maar dit voelt voor mij niet als rust in de portemonnee. Althans dat zou het bij mij niet zijn...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als we graag een auto zonder lening hadden willen rijden dan hadden we een goedkope tweedehands auto moeten kopen ;-). Rust is een begrip dat je op heel veel manieren kunt invullen. Op auto gebied weten we in ieder geval al jaren exact wat we per maand kwijt zijn en we hebben nog nooit uitgaven aan onderhoud gehad. Dat is ook een vorm van rust... ;-)

      Verwijderen
    2. Nou wat je een rust noemt een 800 eurootjes per maand en dat voor een Vwtje station als je echt liefhebber bent en kosten wilt maken,denk ik echt aan wat spannende wagens.

      Verwijderen
  27. De spaarhypotheek slurpt nog even door, jaar na jaar ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Hier mijn verhaal,

    Ik had nooit iets met auto's. Pas bij mijn eerste baan een leaseauto gekregen. Een Renault clio, 1.2 benzine. Heerlijk koekblik. Na 1,5 jaar en 70.000 km gereden. (85.000 op teller) in moeten leveren. Ik vond hem wel "op".
    Daarna Citroen C4 en Skoda Octavia gereden in de lease. Ging mijn hart niet sneller van kloppen.
    Toen als zzp'er verder gegaan. Ik rij bijna altijd alleen in de auto, maar met 3 kinderzitjes heb ik een brede achterbank nodig. Vandaar de keuze voor een wat grotere station wagon. Eerst de kosten.

    Auto kosten
    Ford Mondeo BMW 530d
    Aanschaf 1750 13000
    Kosten 1800 5000
    Kilometers 80000 90000
    Tijd in mnd 36 30
    Wegenbelasting/mnd 80 160
    Brandstof / liter 1,35 1,1
    Verbruik / km 0,125 0,125
    Restprijs 600 8000
    Verzekering WA. 60 80

    Kosten/km 0,24 0,30
    Kosten/mnd 596 985

    Ik rij vrij veel kilometers. De kosten zitten vooral in de brandstof en wegenbelasting. Dan is de aanschafprijs minder van belang. Hoewel ik de afschrijving in de eerste jaren van een nieuwe auto niet kan rechtvaardigen. De Ford kwam economisch niet meer door de APK. Ook durfde ik deze niet meer bij de klant voor de deur te zetten. Het tarief wat hij voor mij betaalde en de auto waarin ik reed stemde niet meer met elkaar overeen.

    En dan nu het subjectieve deel.

    Na aanschaf van de 530d full options, wauw! wat een wagen. Ik zit gemiddeld 2 uur per dag in dat ding. 6 cilinders, 230 pk! Automaat, stoelverwarming, head up display, dynamic suspension, televisie, panoramadak. Hij kost de helft meer per maand, maar geeft zoveel meer rijgenot. En omdat ik ca. 40.000 km/jaar rijd zijn de brandstof kosten uiteindelijk het meest bepalend.
    Natuurlijk, je kunt goedkoper rijden. Maar ik hou van een stuk comfort, en ook wegligging, remvermogen, en "kreukelzone" speelt mee. Hij heeft nu dik 300K kilometers op de teller staan, maar rijdt veel lekkerder dan een nieuwe 4 cylinder. Kindjes kunnen alle drie veilig in een kinderzitje en de 20 jaar oude caravan trekt hij met gemak naar de goedkope camping in Frankrijk :-)

    Deze 10 jaar oude auto (nieuwprijs 80K) is waarschijnlijk goedkoper per km. dan een nieuwe van 35K en biedt voor mij meer. Moet je er wel even overheenstappen dat iemand anders hem voor je heeft ingereden... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen