Het ideale van werken in het onderwijs is dat je na een periode van zo'n 7, 8 of 9 weken weer een week (of zelfs: twee weken) vrij bent. Deze vakantieweken zijn ideaal om de keukenkastjes weer eens te doen, de bergkast uit te mesten, de kledingkasten uit te zoeken en ga zo maar door.
Om het onderdeel van de naam van blog 'Rust in het huishouden' eer aan te doen, daarom eens een heerlijke opruimblog! Ik verwijs je voor meer tips ook naar deze pagina van mijn blog.
Rust in het huishouden begin voor mij met zo weinig mogelijk spullen. Natuurlijk moet er ruimte zijn voor gezelligheid in huis maar liever maak ik alleen ruimte voor de functionele dingen. En... zo weinig mogelijk spullen betekent vooral iedere keer weer veel weggooien!
- Weinig spullen begint met zo weinig mogelijk meubels in huis... Ik, (over)gestructureerd als ik ben, verbaas me regelmatig over wat ik in de woonkamers van mensen tegenkom. Naast de functionele voorwerpen als een bank, eettafel, één buffet- of boekenkast zie ik dan nóg een klein kastje met rommel, nóg een klein bijzettafeltje waar van alles op blijft liggen, nóg meer losse voorwerpen in de keuken die de keuken een stuk rommeliger maken. Het gekke is dat de meeste mensen op den duur denken niet meer zonder deze extra kastjes en tafeltjes te kunnen. Ze zijn 'nodig geworden'. Het omgekeerde is echter waar, als je het mij vraagt... Ieder kastje en extra meubelstuk dat je plaats, komt vanzelf vol met rommel. Het krijgt vanzelf een functie maar is zeker niet noodzakelijk. Mensen die het moeilijk vinden om rust en structuur in hun huishouden te krijgen, raad ik dan ook altijd als eerste aan om al die kleine meubeltjes weg te doen en te werken met een aantal basisstukken. Ruimt ook veel makkelijker op!
Zo staat in onze woonkamer een hoekbank, salontafel (zonder onderplank, mandjes etc.: veel te rommelig!), één grote winkelkast (6 vakken, 6 laden), een eettafel met klepbank (ideaal voor speelgoed!) en drie stoelen. Daarnaast hebben we bij het kopen van onze (nieuw)bouwwoning een grote keuken laten plaatsen zónder allerlei losstaande apparaten en met vooral veel bergruimte. Zo kan ik heel onze voorraad (en die is al niet groot; makkelijk bij te houden zo) in de keuken zelf kwijt. Scheelt ruimte in de kast onder te trap die we gebruiken voor speelgoed, de strijkplank, de stofzuiger etc. O ja, daarnaast hebben we met behulp van een extra wandje en 4 dikke planken een soort ingebouwde boekenkast gecreëerd waar de muziekinstallatie keurig is weggewerkt en waar een krantenbak staat en wat boeken.
Maar nu, m'n opruimacties tijdens de vakantie! Meestal maak ik een planning van tevoren. Eén/twee dagen voor de keuken, één dag voor de twee kasten, één dag voor de kast onder de trap en vaak pak ik dan nog wat extra klusjes aan. Veel werk? Nee hoor, bijhouden werkt! Omdat ik dit zeer regelmatig doe en telkens weer meer rommel weg durf te gooien wordt het eigenlijk steeds makkelijker... Vuilniszak en stofdoek bij de hand en starten maar! Ik maak het ook niet té ingewikkeld... Start 's morgens bijvoorbeeld met twee keukenlades en ga dan heerlijk een bakje koffie drinken en even wat doen met dochterlief. En het werkt echt: als de eerste lades erop zitten, krijg je daar een goed gevoel van en wil je vanzelf meer!
Zo heb ik weer heerlijk opgeruimde kasten en laden én zijn er weer wat vuilniszakken het huis uitgedragen. En een bijkomend voordeel: op deze manier kost het me 's avonds maar 10 minuutjes om het hele huis weer aan de kant te hebben en daarna heerlijk te kunnen genieten van de rust vanaf m'n heerlijke hoekbank.
Hoe organiseren jullie het opruimen en weggooien in jullie huishouden? Heb je daar een vast ritme of patroon voor? Vind je het moeilijk om spullen weg te gooien of juist niet?
heb niet zoveel tijd zonder kids. zoontje is over naar 1 slaapje wat niet altijd samenvalt met slaapjes van oppaskids. en sowieso als ik werk (gastouder) gaan de kids voor. het wordt wel schoongehouden op zo'n dag natuurlijk, maar opruimen doe ik hooguit als ze tegelijkertijd slapen en het huis netjes genoeg is. anders gaat dat voor. hier gaat het dus in kleine stapjes, maar idd bijhouden werkt!! hier hebben we trouwens wel een extra kstje in de keuken bij gekocht, juist voor de papierbak en lege flesen en bodoschappentassen die ik nergens anders kwijt kan. bovenop wordt het een rommelplek idd :( maar de inhoudt van de bakken ben ik wel blij mee dat ik dat nu netjes kwijt kan! heb nl geen kast onder de trap oid. en de gang staat vol met een kastje voor schoenen, duowagen, enkele wandelwagen, de gangkast (klein naast meterkast) staat de buggy in, etc. maar je hebt wel gelijk. om die reden hebben we in dec eindelijk een nieuwe kast in de keuken gezet (was even puzzelen ivm cv die aan die wand hangt en het is een huurhuis dus kan niet zomaar weg) nu willen we de kast ernaast nog vervangen maar dat komt nog wel. zodat die kant 1 mooigeheel is. helaas geen geld over om heel de keuken te vervangen in een huurhuis, vind het zonde odmat de keuken niet kapot is ofzo, alleen maar niet mijn smaak :p maar we kunnen alles weer netjes opbergen. een ander los kastje werd zo overbodig dus die is verkocht! en langzamerhand probeer ik zo ook te minderen en meer achter deurtjes op te ruimen ipv op open vlakken. hier zijn er eerst meer kasten bij gekomen omdat er door de kids en oppaskids ook meer speelgoed en spullen bijkwamen (extra kinderstoel, meer speelgoed beneden omdat zoontje en oppaskindje beneden spelen etc) maar nu voldoende kasten en nu dus meer gaan opruimen. en dat gaat goed :)
BeantwoordenVerwijderenIk herken het wel dat er soms tijd mist om op te ruimen. Maar het werkt bij mij toch wel om soms de boel de boel te laten en toch echt even iets aan te pakken om uit te zoeken en weg te gooien. Die strijk/vaatwasser uitruimen komt in de praktijk toch altijd wel goed, terwijl je het uitzoeken anders maar vooruit blijft schuiven. Ik herken het dat je voor het speelgoed van de kids weer nieuwe opbergbakken/meubels nodig hebt. Maar ook hiervoor geldt dat ik regelmatig alle bakken uitzoek en (veel) weggooi. Succes!
VerwijderenFijn dat je 'terug' bent.
BeantwoordenVerwijderenIk woon samen met de meest opgeruimde man (ook van karakter) van het westelijk halfond. Bij ons krijgen troepjes geen kans. Alles heeft een vaste plek. Verder heb ik wel spullen, maar ook niet meer dan nodig. En ik ben kritisch bij de aanschaf van nieuwe spullen, ook bij vervanging.
Heerlijk, samenwonen met een opgeruimde man :-). Ik mag over die van mij ook niet klagen. En inderdaad, heel kritisch nadenken over de aanschaf van nieuwe spullen is heel belangrijk, anders schiet het nog niet op met weggooien als er weer van alles nieuw binnenkomt.
VerwijderenPas het laatste jaar ben ik er meer van doordrongen dat ons huis uitpuilt van de spullen/troepjes. Soms kan ik dingen heel makkelijk wegdoen, soms ook helemaal niet. Mijn man is een verzamelaar, als ik kritisch naar ons huis en tuin kijk, zie ik overal dingen die daar liggen bij gebrek aan ruimte of bestemming. Maar, stukje voor beetje gaat het toch echt de goede kant op. Al vind ik wel dat je met alles wat al weggedaan is, we nog steeds niet een echt opgeruimd huis hebben. Nog meer acties dus!
BeantwoordenVerwijderenVan mij mag je dus nog een opruimblog schrijven, het motiveert wel weer!!
Hoi Jacqueline, lastig is het soms om dingen weg te doen, hè. Maar troost je, het gaat waarschijnlijk vanzelf beter. De eerste keer durf je iets nog niet weg te gooien en als je het dan vervolgens nog een keer tegenkomt, lukt het waarschijnlijk wel ;-). Ik ga snel nog eens een opruimblogje 'in elkaar draaien' :-) !
VerwijderenHi Jacqueline,
VerwijderenVoor een interview in tijdschrift Margriet zoek ik een dame wiens man een verzamelaar is (en zij wordt hier gek van). Zou jij hier voor openstaan?
Met vriendelijke groeten,
Steffie Taal
06 50 58 71 99
Hi Jacqueline,
VerwijderenVoor een interview in tijdschrift Margriet zoek ik een dame wiens man een verzamelaar is (en zij wordt hier gek van). Zou jij hier voor openstaan?
Met vriendelijke groeten,
Steffie Taal
06 50 58 71 99
Het is beter om sommige spullen weg te gooien je wilt niet als een hoarder eindigen pff
BeantwoordenVerwijderenVaak krijg je spijt van spullen weggooien. Maar ipv weggooien kan je beter opruimen. Mocht je dan eens denken: wat doet die doos daar? besef je dat wat er in die doos zit niet belangrijk is en kan in 1x weg.
VerwijderenInderdaad ik sluit me daar helemaal bij aan. Sommige dingen moeten gewoon weg.
BeantwoordenVerwijderenIk ben echt slecht in opruimen, maar ik zorg wel altijd dat ik alles op vrijdag schoonmaak. De ramen, de tafels het bestek, toilet bad kamer en stofzuig mijn appartement vaak 2x. Ik wil er graag stuctuur in krijgen maar daar zit echt een lek in bij mij. enige tips?
BeantwoordenVerwijderenheel erg herkaandbaar! ga het liefste iedere dag met een stofdoek en de stofzuiger door het huis heen, maja geen tijd voor
BeantwoordenVerwijderenBedankt voor de leuke blog!
BeantwoordenVerwijderenHey,
BeantwoordenVerwijderenHet is altijd belangrijk om goed te blijven opruimen.
Ik herken het zelf ook heel erg.
We hebben het thuis ook aardig opgeruimd. Vooral de zolder was een rommeltje.
BeantwoordenVerwijderenKapitaalleningen en hypotheekgroepen bieden bedrijfsfinanciering, leningen die passen bij uw bedrijfsplan. krijg snelle en gemakkelijke toegang tot de
BeantwoordenVerwijderenfinanciering die u nu nodig hebt, krijgt de financiering die u nodig hebt om uw bedrijf te helpen snel te groeien. Nu solliciteren, Home finance, Business finance, personal finance, company finance, student finance. snelle goedkeuring, e-mail: capitallendinghelpdesk@gmail.com
Blog: https://capitallendingfince.blogspot.com/