zaterdag 25 januari 2014

Meevallers...

Er zijn tijden dat mijn Excel-sheet met alle inkomsten en uitgaven geen cent verandert en ook de in- en uitgaven op de rekeningen heel voorspelbaar zijn. Maar soms zijn er ineens van die leuke meevallers die bij elkaar wat leuks opleveren!

Voor ons is dat...
  • de loonsverhoging van manlief per 1 januari van bijna € 200,-
  • mijn eigen loonsverhoging (met dank aan het herfstakkoord!) van zo'n € 80,-
  • de bonus van de ziektekostenverzekering 2 x € 60,- (PMA, kwam er net op tijd, voor 31-12, achter om hem aan te vragen door ons nieuwe contract waar het in kleine letters onder stond!)
  • Uitkering van verkopen van bol.com van zo'n € 50,- aan boeken
  • Uitkering van reiskosten van mijn werk afgelopen half jaar van € 75,-
De onderste drie zijn natuurlijk niet structureel maar het is wél geld wat direct doorgesluisd kan worden naar de spaarrekening omdat het 'over' is. Met de eerste twee ben ik natuurlijk nóg blijer! Het levert ons structureel per maand bijna € 300,- meer aan inkomen op! Dat gaan we uiteraard niet uitgeven maar wel extra sparen. € 50,- daarvan gaat wel structureel naar de huishoudrekening. De afgelopen 4 maanden dat ik met dit 'systeem' werkte, bleek wel dat € 650,- net te krap is... Met € 700,- moet het gaan lukken!

Hebben jullie de afgelopen tijd ook leuke meevallers gehad? Waar gaat het geld naar toe?


9 opmerkingen:

  1. Lekker zeg, fijn als het de goede kant opgaat en als er allemaal zulke meevallers zijn die weer wat extra rust geven.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. inkomsten gaan hier standaard direct naar de spaar. 1e van de maand vast bedrag naar betaalrekening en indien nodig extra voor grotere uitgaven oid. over het algemeen komt er meer binnen dan eruit gaat, dus het spaarsaldo loopt op en zo kunnen we de grotere uitgaven opvangen. bonussen, meevallers etc alles komt daar gewoon bij opd e grote hoop. doen er niet iets specifieks mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Afgelopen donderdag lag mijn jaaropgave in de bus. Ik opende de envelop en zag het bedrag. En ik grapte tegen mijn man dat het in guldens echt heel veel zou zijn geweest. Correctie: ook in euro’s is het heel veel geld.

    Dus ik loop met mijn jaaropgave naar boven om hem daar in de juiste map te stoppen. En daar valt mijn oog op de jaaropgave over 2012. Oh. Okay. Ik heb vorig jaar bruto minder verdiend dan in 2012. Na ja, verhip! Ik heb vorig jaar minder verdiend dan in 2011. En dat terwijl ik nog niet aan mijn eindschaal zit en (dus) jaarlijks een treetje omhoog ga.

    Mijn koopkracht bleek vorig jaar zo’n 5,6% minder dan in 2012. Als we van een inflatie van 2% uitgaan, dan had ik in 2013 ten opzichte van 2012 7,5% minder te besteden.

    Ik voelde mij een stuk minder rijk dan toen ik de envelop opende…

    Ik heb toen een loonstrookje uit september 2012 vergeleken met een uit september 2013. Het verschil zit hem vooral in de afdracht van sociale premies. Op maandbasis heb ik niet gemerkt dat ik 0,4% meer pensioenpremie ben gaan betalen. Maar dat blijkt op jaarbasis best aan te tikken.

    Maar weet je wat het mooie is? Ik heb er niets van gemerkt dat ik minder te besteden had. Ik kwam er pas achter toen ik mijn jaaropgave kreeg. Ik ben een rijk mens. Ik heb een fijne familie. We zijn allemaal in redelijke gezondheid. We hebben een dak boven ons hoofd. Ik heb leuk werk. Ik heb fijne collega’s. En bij de weekboodschappen kan er nog altijd iets lekkers voor in het weekend af. Ik ben nog steeds een rijk mens.

    Inmiddels heb ik mijn loonstrookje over januari 2014 ontvangen. Ten opzichte van mijn maandsalaris in 2013 ben ik er netto € 65 op vooruit gegaan. Maar alles is relatief als je je bedenkt dat ik er eerst 7,5% op achteruit ben gegaan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt hoor, Ri, het voordeel in mijn salaris zit hem inderdaad vooral in het gedeelte onderaan de streep. Puur qua loon ben ik er volgens mij niet veel op vooruit gegaan... Sterker nog, we hebben 5/6 jaar zonder enige inflatiecorrectie achter de rug dus ik verdien al jaren steeds iets minder ;-). Ach, ik heb het eerlijk gezegd niet gemerkt en ben nu wel extra blij met die extra euro's die iedere maand binnenkomen. Bij m'n man is het overigens wel echt een loonsverhoging.

      Verwijderen
    2. Volgens mij zijn wij werkzaam in dezelfde sector. Dus dat niet ontvangen van inflatiecorrectie herken ik heel goed.

      Verwijderen
    3. Aha, dat kan niet missen dan ;-). Ik heb het even opgezocht maar in de sector gaat het om een nullijn sinds 2010 met een gemiddelde inflatie van 2%. Dus dat tikt wel aan, 3/4 jaar achter elkaar...

      Verwijderen
  4. man heeft vorig jaar ook minder verdient dan in 2012, maar volgens mij ligt dat er grotendeels aan dat de bijdrage van de werkgever aan de zvw (zorgverzekeringswet) niet meer meetelt bij je inkomen, dus dat je over dat deel dus geen belasting hoeft te betalen, terwijl dat voorheen wel zo was. je betaalt dus ietsje minder belasting, maar mogelijk heb je wel meer verdient dan t jaar ervoor ;) maar dat is dus niet te zien aan het jaartotaal wat dus lager is :p (eh sorry als je de uitleg niet snapt.. vind het moeilijk om uit te leggen)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Minder belasting betalen is altijd goed. Maar of dat het daardoor geheel gecompenseerd wordt? Ik betwijfel het. Maar goed, net wat ik zeg. Ik heb er gedurende het jaar niets van gemerkt.

      Verwijderen

  5. Wij bieden leningen met 3%, bieden wij schuld consolidatie leningen, business lening, persoonlijke lening, autoleningen, hotel leningen, student lening, persoonlijke lening Home herfinancieren leningen, voor meer informatie Email: (trustenquiry05@gmail.com)
    ----------------------------------------------------------------------------

    We offer loans with 3%,we offer Debt consolidation loans, business loan, Private loan,car loans, hotel loans, student loan, personal loan Home Refinancing Loans,For more details Email: ( trustenquiry05@gmail.com )

    BeantwoordenVerwijderen