maandag 3 februari 2014

Nieuwbouw of jaren '30??

Soms, heel soms, dan zoek ik op Funda naar van die heerlijk karakteristieke jaren '30 woningen... Dan droom ik weg bij zo'n heerlijke erker en mooie glas-in-lood-ramen. Dan richt ik in gedachten zo'n huis al helemaal in met onze spulletjes. Helemaal onzin natuurlijk want we wonen nu net drie jaar in ons drie jaar oude huis en hebben helemaal geen plannen om weg te gaan. Maar... dromen blijft leuk!

Een nieuwbouwhuis... Ach ja, het heeft, zeker aan de buitenkant, vaak niet de sfeer van wat oudere woningen. Ze staan vaak in een wijk waarin het groen nog door moet breken en alles een beetje Vinex-wijk-achtig aandoet. Wat de binnen- en buitenkant betreft moet je bij het betrekken van een nieuwbouwwoning écht alles aanpakken. Je kunt niets laten zitten 'tot later', of de tuin later nog eens opnieuw doen omdat die tuin er simpelweg nog helemaal niet is!

Maar toch, naast alle (esthetische) voordelen van oudere woningen, begin ik toch ook steeds meer voordelen te zien van onze nieuwbouwwoning! Ik zie op meerdere blogs namelijk behoorlijke bedragen voorbij komen als het gaat om uitgaven aan bijv. isolatie, het vervangen van oudere apparatuur, het verlangen naar een nieuwe keuken, vochtproblemen en ga zo maar door...

Dan tel ik toch m'n zegeningen in ons drie jaar oude huis!
- Op en top geïsoleerd en daardoor zeer energiezuinig
- De badkamer, de keuken, de ketel, de vloeren, de tuin, het is allemaal splinternieuw dus daar hebben we de komende jaren geen omkijken naar
- Op en top ingericht naar onze smaak en naar onze keuzes
- Onderhoudspost de afgelopen 3 jaar (jaja, natuurlijk wel na enorme uitgaven kort na het betrekken van onze nieuwe woning): € 0,-!!!

Als het gaat om investeringen in ons huis, dan droom ik vooral nog van verbeteringen wat betreft inrichting (nog een hobby van me). Die lelijke, goedkope deuren vervangen door houten deuren... De kozijnen, die in erg crème 9001 werden afgeleverd, overschilderen in mooi wit (9010). Maar je begrijpt wel dat vooral die nieuwe deuren voorlopig toekomstplannen blijven. Eerst zorgen dat we onze hypotheek snel(ler) gaan aflossen! Daarover later deze week meer...

Woon je in een nieuw of juist ouder huis? Geef je veel geld uit aan onderhoud?

11 opmerkingen:

  1. Ik woon in een ouder huis, maar heb ook in een spiksplinternieuw huis gewoond. Aan onderhoud geef je in een ouder huis inderdaad meer uit, maar voor mij zitten er wel zoveel voordelen aan, dat ik het prima vind zo. Liever minder natuurlijk, maar het is toch kiezen of delen. En de privacy en ruimte en karakter die ik nu heb, zou ik niet weer inruilen voor de beklemmende omgeving van toen. Ik heb overigens niet speciaal iets tegen nieuwbouw, nieuwbouw op een door mij gekozen plekje zou ik wél zo doen. Sfeer en karakter zijn tot op zekere hoogte ook zelf toe te voegen, dus dan zouden de gemakken voor mij wel weer daar tegenop wegen. Maar ik wil er dan wel wat ruimte en privacy bij.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is inderdaad kiezen of delen... Wat betreft de ruimte (gebrek aan privacy heb ik geen last van maar dat komt waarschijnlijk omdat ik geboren en getogen ben in een middelgrote stad), dat zou ik ook heerlijk vinden maar is in de Randstad waar wij wonen onbetaalbaar (voor ons nu, tenminste). Wij zitten al een hypotheek van ruim 3 ton vast voor een tussenwoning met kleine tuin ;-). Wie weet, ooit, als de hypotheek voor een gedeelte afbetaald is en we met pensioen zijn!

      Verwijderen
  2. Ik woon in een inmiddels bijna 20 jaar oude woning, die we nieuw kochten, wel in een al langer bestaande wijk. Wij hebben alles standaard gehouden en ook pas (veel) later badkamer en keuken naar eigen smaak verbouwd. Het eventuele meerwerk kwam destijds voor ons zo vreselijk duur uit, dat we dat niet mee wilden nemen in de hypotheek.
    En wat is veel uitgeven voor onderhoud? inmiddels hebben we bijvoorbeeld ook de kozijnen vervangen door kunststof, dus schilderwerk is ook al niet meer nodig.
    groet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja, wat is inderdaad veel onderhoud ;-). Iedere euro die we daar nu niet aan uitgeven gaat naar de aflossing van de hypotheek dus wat dat betreft is iedere euro er één. Maar in jullie geval hebben jullie het dus wat meer gespreid maar ben je op de lange termijn idd ongeveer hetzelfde kwijt natuurlijk. Maar het voordeel van een nieuwbouwwoning is dan wel dat je de eerste jaren naar verhouding minder kwijt bent aan onderhoud en pas later weer hoeft te investeren. Als ik hoorde van vrienden wat het kostte om hun huis uit de jaren '70 extra te isoleren... Dat hoeven wij in ieder geval niet te doen en het scheelt nu al iedere maand op de energierekening.

      Verwijderen
  3. Ik woon in een jaren dertig huis met authentieke elementen als glas in lood, ensuite deuren enzo... Geweldig en helemaal naar mijn zin omdat ik het zelf grondig heb laten verbouwen. Ik zou dan ook nooit en te nimmer naar een nieuwbouwhuis willen verkassen... Er is wel 1 nadeel; dat is het energieverbruik. Want hoe je ook isoleert en smeert en dichttimmert, het wordt energietechnisch nooit een nieuwbouwhuis...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gaaffff! Dat klinkt als een droomhuis... Tja, een nieuwbouwhuis wordt inderdaad nooit zo authentiek als een ouder huis. Hoewel je ook mooie nieuwbouw in jaren '30 stijl hebt. En het scheelt ook wel weer hoe je het binnen inricht. Dat kan heel modern maar ook meer authentiek, met meer hout. Zo probeer ik toch een warme sfeer hier te creëren... En dan geniet ik maar extra van de lage stookkosten als ik weer zo'n mooi, oud huis zie ;-).

      Verwijderen
  4. Vandaag ons jaren 30 huis gekocht. Twee onder een kap. Vreselijke staat van binnen en van buiten. Oh, maar wat een fijn huis. Qua ligging en hoe het voelt. Helaas zitten er weinig authentieke onderdelen meer in. Nog een stukje glas in lood naast de voordeur. Morgen een energieman op bezoek. Label G vermoed ik qua energielabel. Eens zien hoe we dat zo spoedig mogelijk naar een B of A label kunnen krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat heerlijk, joh! Gevoel is natuurlijk ook heel belangrijk bij het kopen van het huis. En het belangrijkste is dat je duidelijk weet waar jullie aan beginnen ;-). Hihi, wat betreft isolatie kun je dan wel telkens stapjes zetten, van G naar F, van F naar E enz. ;-).

      Verwijderen
  5. Ik heb het grootste deel van mijn leven ook in jaren 30-huizen gewoond. Een paar jaar geleden hebben we echter een nieuwe vrijstaande woning laten bouwen maar wel helemaal in jaren 30-stijl. Met paneeldeuren, roedes in de ramen, luiken, ensuite-deuren, knusse dakkapellen, noem maar op. Op een heerlijke plek met veel rust en ruimte rond het huis. Inderdaad, het is niet 'echt' jaren 30 maar de sfeer komt heel dicht in de buurt. Ik vind het heel prettig dat alles goed werkt en dat je niet tegen grote onderhoudskosten zit aan te hikken. En de energielasten in dit huis van 750 kubieke meter zijn 30 procent lager dan in ons vroegere authentieke tweekappertje van 350 kubieke meter groot. Nu denk je misschien: wat moet dat huis wel niet kosten? Tja, ons nieuwe huis staat in Drenthe en dus is de hypotheek lager dan van ons oude huis in de Randstad. Met de lagere energielasten en onderhoudslasten wonen wij hier dus, zowel binnen als buiten, veel groter voor veel minder.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wauw, dat klinkt als een droom... De voordelen van nieuwbouw combineren met de uitstraling van een jaren '30 woning! Jullie huis klinkt als een paleisje :-). Helaas zijn wij door werk (en eigenlijk ook door familie) gebonden aan de Randstad dus zo'n huis is hier financieel niet haalbaar voor ons... Daarbij komt dat ik me afvraag of ik als stadsmens zou kunnen wennen om in Drenthe te wonen. Dat scheelt per persoon, denk ik... Maar geniet van jullie prachtige home!

      Verwijderen
    2. Daar heb je gelijk in. Lang niet iedereen kan kiezen voor het 'experiment' Drenthe. Wij hadden het geluk dat manlief hier een goede baan kon krijgen en ik vanuit huis werk en dus niet gebonden ben aan een plek. Ik vond het spannend en soms doodeng om hier naar toe te gaan. Ik heb ook best moeten wennen, in tegenstelling tot man en kinderen die het gelijk geweldig vonden. Maar nu zou ik niet meer terug willen. Ik ben voor mijn werk nog regelmatig in de Randstad. Dan snuif ik even de drukte op, plak er soms een paar shoppinguurtjes achteraan en dan snel weer terug naar het filevrije Noorden :)

      Verwijderen