maandag 3 februari 2014

Warme winter = lagere energierekening!

Vorige week hoorde ik het al op de radio toen ik naar mijn werk reed: waarschijnlijk krijgen de meeste mensen bij de jaarafrekening van gas/elektriciteit geld terug dit jaar. Dankzij één van de warmste winters tot nu toe, hebben we allemaal minder hoeven te stoken. Ik begreep dat, zelfs al zouden we nu nog twee hele koude maanden krijgen, het voordeel van deze naar verhouding warme maanden die achter ons liggen niet meer ongedaan gemaakt kan worden.

Ik schreef hier al dat wij sinds 1 november terug zijn bij onze oude energieleverancier die iedere dag onze zgn. slimme meter uitleest. Die gegevens kunnen we vervolgens online inzien en zo een goed beeld vormen van ons verbruik zonder dat het moeite kost. Daarom leuk om even te kijken hoe we het in november en december gedaan hebben wat betreft gasverbruik! Ook handig: het streefverbruik kun je relateren aan mensen met net zo'n soort huis als jij maar je kunt er ook voor kiezen (en dat is waar ik voor heb gekozen) om de gegevens van het jaar ervoor in te vullen. Zo vergelijk ik dus met het verbruik van een jaar terug.



Je kunt ervoor kiezen om het overzicht in m3 te laten zien maar dus ook in concrete euro's. Net zo leuk ;-).
In twee maanden tijd hebben we dus bijna 57 euro bespaard aan gas t.o.v. vorig jaar! Dat zijn pas leuke bedragen... Als het in februari zo doorgaat, wordt dat ook geen strenge wintermaand en wordt het een steeds leukere eindafrekening!

Voor de rekenaars onder ons: in m3 verbruikten we in november totaal 102 m3 gas, in december 125 m3. Let wel, we koken op inductie dus alleen onze ketel verbruikt gas.

Hebben jullie ook al stiekem gerekend hoeveel voordeel de warme wintermaanden je hebben opgeleverd? Wat is jullie gasverbruik precies? Dan kan ik een beetje inschatten of ons verbruik laag of gemiddeld is...

2 opmerkingen:

  1. Mooi zeg! Ik kreeg net weer een afrekening vanaf de 'verhuisdatum', maar daarop waren de standen niet goed. De gasmeter stond daarbij op een stand die hij nu niet eens laat zien, en dat voor 31-12! Ik weet wel dat ik op het moment gelukkig lekker weinig verbruik, ongeveer 1 kuub per 2 dagen. Wel heb ik met de koude dagen even wat extra pellets in de kachel gegooid.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is helemaal netjes, zeg! Dan kom je lekker laag uit straks. Die kachel scheelt inderdaad wel ;-). Die mogelijkheid hebben wij helaas niet. Hoop voor je dat de foute meterstand snel bijgesteld wordt!

      Verwijderen