zaterdag 5 november 2016

Wat komt erin en gaat eruit? - Bijgewerkte versie

Zeer regelmatig kijk ik ons overzicht met inkomsten en uitgaven na en controleer ik of alle getallen nog kloppen. Met ingang van een nieuw schooljaar ga ik altijd iets meer verdienen en ook zijn de kosten van de opvang door een gastouder voor onze jongste dochter sinds september duidelijk.
Ik heb het overzicht daarom weer eens bijgewerkt. Je vindt het standaard op de pagina 'Wat komt erin en gaat eruit' maar het leek me handig om hem nu ook hier even te delen.

Wat is er concreet veranderd ten opzichte van het vorige overzicht (juni 2016)?

  • In het onderwijs ga je per 1 augustus een schaal omhoog. Ik zit nu in de LB-schaal op trede 12 en kreeg er per 1 augustus maandelijks € 60,- bij. 
  • Ik had een abonnement op een tijdschrift wat ik opgezegd heb. Niet omdat ik het niet wilde blijven lezen maar om te kijken of we een aantrekkelijk aanbod zouden krijgen. Dat kregen we inderdaad! Ze belden ons al snel op en we betalen nu maandelijks de helft (€ 10,- in plaats van € 20,-).
  • Mijn man verdient door de belastingwijzigingen wat betreft de loonbelasting sinds 2016 zo'n € 40,- extra. Ik had die verhoging nog niet verwerkt.
  • Voor kinderopvang rekende ik voorheen € 150,- per maand. We betalen nu maandelijks € 228,- aan het gastouderbureau maar krijgen daar via de belasting € 143,- voor terug. Pas aan het einde van het jaar krijgen we de definitieve berekening maar ik denk dat we het aantal uren redelijk goed ingeschat hebben.
  • Alle kleine beetjes helpen dus totaal gezien zijn we er weer iets op vooruit gegaan. Gaf ik mezelf voorheen nog € 700,- als huishoudelijk budget, in juni werd dat € 750,- en met de inkomsten van nu heb ik daar € 800,- van gemaakt. Ik merk toch dat het budget best krap was. Met € 800,- hebben we een reëler budget voor een gezin met twee volwassenen en twee kinderen. Ik hoop het dan ook zo weinig mogelijk te overschrijden.
  • In de toelichting is het altijd al vermeld maar ik wil het hier nadrukkelijk zeggen: in het bedrag wat wij maandelijks van de Belastingdienst terugkrijgen zit naast de hypotheekrenteaftrek ook zo'n € 160,- combinatiekorting. De meeste mensen laten die verrekenen met de jaarlijkse aangifte maar wij laten hem maandelijks storten. Dat betekent wel dat we bij de jaarlijkse Belastingaangifte nagenoeg niets meer terugkrijgen. 


Inkomsten
Salaris 1
€ 2.629,-
Salaris 2
€ 1.620,-
Belastingdienst
€ 597,-
Kinderbijslag
€ 146,-
Kinderopvangtoeslag
€ 143,-
TOTAAL
€ 5.136,-


Uitgaven Vaste lasten
Hypotheek 1 & 2
€ 1.678,-
Gas, water, licht
€ 146,-
Gemeentelijke heffingen
€ 100,-
Verzekeringen
€ 206,-
Auto
€ 138,-
Internet/telefoon
€ 60,-
Contributies/abonnementen
€ 56,-
Oppaskosten/zwemles
€ 275,-
Giften
€ 80,-
Sparen kinderen
€ 40,-
OVER
€ 2.357,-
Uitgaven Huishoudelijk
Budget Boodschappen
€ 300,-
Budget Benzine
€ 200,-
Budget overig (kleding, cadeau’s ect.)
€ 300,-
OVER
€ 1.557,-
Uitgaven Sparen
Buffer
€ 1000,-
Aflossen Hypotheek
€ 500,-
OVER
€ 57,-

  • Jaarlijkse- of kwartaaluitgaven (of: inkomsten) zijn allemaal omgerekend naar uitgaven per maand
  • De post verzekeringen betreft de zorgverzekering en de woonhuisverzekering (= inboedel, opstal etc.)
  • Giften betreft twee adoptiekinderen die wij met € 60,- per maand steunen en daarnaast geven wij aan onze kerkelijke gemeente waar we lid van zijn. Overige giften zijn privé.
  • Contributies en abonnementen betreft het abonnement op een krant (door de week internet, in het weekend de krant) en een tijdschrift. Daarnaast zit ik op een oratioriumvereniging en betaal daar contributie voor. 
  • De huishoudelijke uitgaven zijn onderling uitwisselbaar. Geef ik een maand wat minder aan benzine uit, dan blijft er automatisch meer over voor bijv. kleding. 

9 opmerkingen:

  1. Wat een mooi overzicht. Heerlijk om het zo op een rij te hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad! Ik werk zo al jaren maar word iedere keer weer blij als het overzicht weer bijgewerkt is ;-).

      Verwijderen
  2. leuk weer eens een overzicht!! :D hou t zelf ook allemaal netjes bij in excel. zal volgend jaar weer eens een update posten, eerst alle schema's in orde maken voor volgend jaar (prive financien, sparen, zakelijk: opvanguren per kind, tabel voor belasting, aftrekbare kosten enz)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi overzichtelijk, ik hou het ook zo bij in Excel.
    Iedere maand en per jaar.

    Wel leuk om eens bij een ander te zien hoe de uitgaven verdeeld zijn. Ik vind in verhouding de uitgaven voor boodschappen erg laag vergeleken bij het inkomen.

    Wij zijn voor boodschappen weer een stuk meer kwijt en voor de rest minder.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooi overzicht! Leuk dat je dit deelt. En ook leuk om te vergelijken. Jullie boodschappenbudget is een lager dan die van ons (wij streven deze maand naar 350, maar meestal geven we rond de 500 uit), maar het benzinebudget is dan weer een stuk hoger (wij zitten op minder dan 70 meestal). Rijden jullie veel?
    Wij gaan met fiets en OV naar ons werk, dat scheelt enorm (maar moet wel kunnen natuurlijk!)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik rijd zo'n twee/drie keer per week naar m'n werk (50 km, retour) en breng 4 keer per week m'n dochter met de auto naar school (15 km, retour). Dan zit je dus al op zo'n 160 km minimaal per week...

      Verwijderen
  5. Wat een mooi overzichtje. Maar betalen jullie geen zorgverzekering, of kijk ik daar overheen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Valt onder de post verzekeringen, samen met onze woonverzekering van € 20,-.

      Verwijderen