woensdag 1 april 2015

Schoonmaakazijn: goedkoop en duizenden mogelijkheden

De titel van mijn blog is naast 'rust in de portemonnee' ook 'rust in huis'. Daarom vandaag eens een huishoudelijk bericht met schoonmaakazijn in de hoofdrol.

Over rust in huis gesproken, voor je het weet staan je keukenkastjes vol met allerlei schoonmaakmiddelen. Reclames doen ons geloven dat je voor ieder schoonmaakklusje weer een ander flesje nodig hebt en iedere fabrikant belooft je dan zijn middeltje echt werkt. Voor je het weet, slibben dan de kastjes vol met allerlei flesje die je uiteindelijk nauwelijks gebruikt. Veel flesjes hebben mijn opruimbuien niet overleeft. Inmiddels koop ik nauwelijks nog schoonmaakmiddelen. Maar áls ik het koop is het in ruim de helft van de gevallen schoonmaakazijn.

Schoonmaakazijn geeft naast 'rust in huis' (één fles met heel veel schoonmaakmogelijkheden) ook 'rust in de portemonnee'. Ik ga niet heel veel winkels langs (ook wat dat betreft 'rust') maar bij de AH kost een fles schoonmaakazijn nu € 0,33, bij sommige winkels misschien nog wel goedkoper. In ieder geval is het erg goedkoop!

Naast de aantrekkelijke prijs is schoonmaakazijn ook nog eens een volledig natuurlijk product dus je kunt op een milieuvriendelijke manier geld besparen.

Waar gebruik ik al die liters schoonmaakazijn zoal voor?

- Ik gebruik het als wasverzachter in de wasmachine. Niet bij iedere was maar wel regelmatig.
- De wasmachine reinig en ontkalk ik met schoonmaakazijn door één keer in de maand een was van 95 graden te draaien mét een wasbol schoonmaakazijn.
- Schoonmaakazijn is een goede ontkalker die ik gebruik om huishoudelijke apparaten te ontkalken, zoals m'n koffiezetapparaat, waterkoker en ook m'n strijkijzer.
- Het blijkt zo te zijn dat als je aanrecht leeg en schoon is en je gootsteen blinkt, je huis voor je gevoel een heel stuk schoner en opgeruimder is. Hier moet je altijd mee starten dus! Met schoonmaakazijn heb je binnen de kortste keren zo'n blinkende gootsteen. Even wat schoonmaakazijn erin, even laten inwerken, kort poetsen en weer wegspoelen.
- Hopelijk duurt het niet al te lang meer voor we weer buiten kunnen zitten. Ik gebruikte een fles schoonmaakazijn om het onkruid en de aanslag van de tegels te verwijderen.

Er zijn natuurlijk nog veel meer mogelijkheden om schoonmaakazijn te gebruiken! Gebruiken jullie het ook en ken je nog meer toepassingen?

4 opmerkingen:

  1. Voor het gebruik als ontkalker heb je vooral zuur-ionen nodig en inwerktijd, dat heb je niet met 1 bolletje azijn in een volle trommel, de concentratie is dan te laag en de inwerktijd te kort.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De douchekop even in een schaaltje azijn laten weken en dan peuter je zo het kalk rond de gaatjes weg en schoon is je douchekop! Wanneer ik gekookt heb, bijvoorbeeld eieren, doe ik een klein scheutje in de pan en laat dit even staan. En weg zijn de vlekken op de bodem van de pan! Het werkt ook goed tegen groene aanslag op bijvoorbeeld schuttingen/tegels, ze worden er weer mooi helder door.

    Gr. Boukje

    BeantwoordenVerwijderen
  3. very informative post for me as I am always looking for new content that can help me and my knowledge grow better.

    BeantwoordenVerwijderen