donderdag 26 maart 2015

Onze eerst 'echte' aflossing is een feit!

Al sinds ik de eerste keer het bekende boekje van Gerhard Hormann las ('Hypotheekvrij') droomde ik ervan om een eerste aflossing te doen op onze hypotheek... Het duurde even maar het is er dan toch eindelijk van gekomen! Per 1 april is onze hypotheek (één van de twee€ 2.000,- verlaagd naar € 132.583,-. Het is een kleine aflossing maar het is er toch één!

Waarom heeft het eigenlijk nog best lang geduurd terwijl ik al snel overtuigd was van het nu om af te gaan lossen?
  • Toen ik het boekje las, hadden we net onze ene hypotheek omgezet van een beleggingshypotheek naar een spaarhypotheek. Dat kon toen nog net... Hadden we het maar niet gedaan want die beleggingshypotheek was eigenlijk een complete aflossingsvrije hypotheek met een beleggersrekening. Het bedrag wat op deze beleggersrekening stond werd overigens bij het oversluiten wel in mindering gebracht op onze hypotheek. Dat was een eerste stap van zo'n € 8.000,-.
  • Vervolgens moesten we een jaar wachten voordat we onze spaarhypotheek om konden zetten naar een annuïteitenhypotheek. Het opgebouwde bedrag in de spaarpolis, zo'n € 3.000,-, werd wel weer in mindering gebracht op onze hypotheek.
  • Waarom praat ik over onze eerste 'echte' aflossing? Omdat we met onze annuïteitenhypotheek feitelijk iedere maand al bijna € 400,- aflossen. Maar om de kosten van deze hypotheek minimaal gelijk te houden (zonder een extra aflossing en gelijk blijvende rente worden de maandlasten van een annuïteitenhypotheek ieder jaar hoger) had ik berekend dat we zo'n € 2.000,- per jaar zouden moeten aflossen. 
Per 1 april gaan we de rente opnieuw vaststellen dus dat was gelijk een mooi moment om bij de bank een extra aflossing aan te kondigen! Dat ging gelukkig allemaal best vrij makkelijk... Ik kreeg keurig een brief met de benodigde uitleg en ik maakte begin deze week, onder vermelding van ons leningnummer, het bedrag over aan onze bank. Nu nog even wachten op een brief met ons definitieve nieuwe maandbedrag. Naast de aflossing is namelijk ook de rente opnieuw en een stuk lager vastgezet. Ik ben benieuwd! Onze eerste, kleine stap richting een hypotheekvrij huis is gezet én ons huis staat nu weer een klein beetje minder onder water.

Bron: www.nu.nl


7 opmerkingen:

  1. Ik vind €2000 toch een heel flink bedrag, hoor :D Gefeliciteerd :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je! Het voelt vooral als 'weinig' gezien onze totale schuld van tegen de drie ton ;-). Maar... alle kleine beetjes helpen natuurlijk!

      Verwijderen
  2. Wat een mijlpaal zeg een eerste aflossing! Ik vind 2000 euro een heel bedrag om af te lossen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. mooie aflossing , ik wil dit jaar ook 2000 euro extra aflossen van de hypotheek (zit nu aan 400)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goed idee! Zet jij telkens wat geld opzij om te sparen voor een aflossing? Dat lijkt me ook wel wat... Heb het geld nu van de spaarrekening/buffer gehaald maar telkens wat opzij zetten werkt vast stimulerender.

      Verwijderen
    2. Je bent goed bezig zo te lezen! Hebben jullie een vast aflosplan gemaakt? Of zien jullie vanzelf wel wanneer het mogelijk is om een nieuwe aflossing te doen?

      Verwijderen