dinsdag 25 juli 2017

Rust in huis - Het runnen van een 'onderneming'

Ooit koos ik heel bewust de titel van dit blog: rust in huis en in de portemonnee. Dat laatste stuk, rust in de portemonnee, is ruimschoots aan bod gekomen. Ik heb veel geschreven over onze hypotheek, over het omgaan met een budget enz. Veel minder, of: bijna niet, schreef ik over rust in huis. Ik heb ooit bewust dit toegevoegd aan de titel omdat naast de financiën het organiseren van ons huis(houden) ook één van m'n grote hobby's is. De komende tijd hoop ik daar wat meer aandacht aan te besteden met vandaag een algemene aftrap!

Ik grap wel eens dat ik het runnen van ons huishouden zie als het runnen van een onderneming waarvan ik, samen met mijn man, de eigenaar ben. Omdat ik parttime werk, doe ik meer in onze 'onderneming' maar mijn man heeft zeker ook zijn taken. Wel is het zo dat ik nu eenmaal meer overzicht heb, beter ben in structuur aanbrengen dus ik zie dit vooral als 'doen waar je goed in bent' en dus het niet denken in een standaard rollen patroon.

Ik zie ons huishouden als een onderneming want...

  • Plannen is heel belangrijk. Ik plan het schoonmaken in maar ook het inkopen van boodschappen (aan de hand van een lijst met maaltijden voor een week). Daarnaast plan ik opruimmomenten in.
  • We maken afspraken en we houden elkaar eraan. Duidelijkheid geeft rust, ook in het huishouden. Uitstellen heeft geen zin en zorgt er juist voor dat dingen ophopen. We hebben vaste routines en wijken daar zo weinig mogelijk vanaf. Je kunt dan denken aan heel simpele dingen zoals: iedere avond naar het eten de keuken glad en schoon en voor het naar bed gaan al de vaatwasser leegruimen zodat we de volgende dag goed beginnen. Als dat eenmaal in je systeem zit, heb je daar enorm profijt van. 
  • Net als in een onderneming is in het huishouden organisatie heel belangrijk. Zo hebben bijvoorbeeld nagenoeg alle spullen bij ons een vaste plek en liefst ook één plek. Niet op drie verschillende plekken knutselspullen maar op één plek georganiseerd. Uiteraard heeft organiseren ook alles te maken met plannen en hebben ze wat overlap.
  • Zoals je hard moet werken voor een eigen onderneming, kost het runnen van een huishouden ook gewoon tijd en inzet. Iedere dag moet je ergens weer even je schouders onder zetten. Maar dan levert het ook wat op! Ik kan oprecht genieten van een strak huis en een kast die ik net weer helemaal uitgezocht en opnieuw georganiseerd heb. Het geeft rust in het hoofd en dat geldt voor alle gezinsleden. Zeker ook voor kinderen is leven in een schone, gestructureerde omgeving gewoon goed en daar kunnen ze zelf ook aan bijdragen. Betekent overigens niet dat er bij ons niet gespeeld wordt of er geen rommel gemaakt mag worden ;-). 
Binnenkort meer! Is er toevallig iets specifieks waar jullie meer over zouden willen weten? Hoe organiseren jullie het huishouden? Is het ook iets wat je leuk vindt en als een uitdaging ziet (of misschien helemaal niet...)?

9 opmerkingen:

  1. Goed geschreven, ik pas die dingen ook toe. Naast dat ik inderdaad alle spullen samen opberg op één vaste plek, probeer ik ook geen overbodige spullen te hebben, dat maakt makkelijker schoon en blijft ook langer netjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben totaal ongeorganiseerd en een notoire uitsteller. Met alle gevolgen van doen... ��

    Ben benieuwd naar je ervaringen, zeker wanneer het in dezelfde prettige stijl geschreven is (lees: niet te betweterig en algemeen)!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik kijk uit naar je blogs hierover!
    Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen

  4. Wij bieden leningen met 3%, bieden wij schuld consolidatie leningen, business lening, persoonlijke lening, autoleningen, hotel leningen, student lening, persoonlijke lening Home herfinancieren leningen, voor meer informatie Email: (trustenquiry05@gmail.com)
    ----------------------------------------------------------------------------

    We offer loans with 3%,we offer Debt consolidation loans, business loan, Private loan,car loans, hotel loans, student loan, personal loan Home Refinancing Loans,For more details Email: ( trustenquiry05@gmail.com )

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Aanbieding van snelle financiële hulp.

    Dit jaar is de rente op onze hypotheek afgenomen. We hebben onze participatie teruggebracht tot 2% gedurende 10 jaar. Voorheen was dit 3,7%.

    E-mail: Rolandgadner@outlook.de
    E-mail: info@creditfinance-bank.com
    Whatsapp-nummer: +33784505888
    Website: https://www.creditfinance-bank.com

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Aanbieding van snelle financiële hulp.

    Dit jaar is de rente op onze hypotheek afgenomen. We hebben onze participatie teruggebracht tot 2% gedurende 10 jaar. Voorheen was dit 3,7%.

    E-mail: Rolandgadner@outlook.de
    E-mail: info@creditfinance-bank.com
    Whatsapp-nummer: +33784505888
    Website: https://www.creditfinance-bank.com

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Kapitaalleningen en hypotheekgroepen bieden bedrijfsfinanciering, leningen die passen bij uw bedrijfsplan. krijg snelle en gemakkelijke toegang tot de
    financiering die u nu nodig hebt, krijgt de financiering die u nodig hebt om uw bedrijf te helpen snel te groeien. Nu solliciteren, Home finance, Business finance, personal finance, company finance, student finance. snelle goedkeuring, e-mail: capitallendinghelpdesk@gmail.com
    Blog: https://capitallendingfince.blogspot.com/

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hé jongens, ik ben vandaag super opgewonden. Ik zag opmerkingen van mensen die al een lening van LAPO M-F hadden gekregen en toen besloot ik een aanvraag in te dienen op basis van populaire aanbevelingen en nog maar een paar uur geleden bevestigde ik een totaalbedrag van 50.000 euro op mijn rekening. Dit is echt geweldig nieuws en ik adviseer iedereen die een echte lening nodig heeft om zich aan te melden via hun e-mail: lapofunding960@gmail.com




    Hé jongens, ik ben vandaag super opgewonden. Ik zag opmerkingen van mensen die al een lening van LAPO M-F hadden gekregen en toen besloot ik een aanvraag in te dienen op basis van populaire aanbevelingen en nog maar een paar uur geleden bevestigde ik een totaalbedrag van 50.000 euro op mijn rekening. Dit is echt geweldig nieuws en ik adviseer iedereen die een echte lening nodig heeft om zich aan te melden via hun e-mail: lapofunding960@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen