zondag 28 februari 2016

Wat gaat erin en wat gaat eruit - Update

Het werd hoog tijd om de pagina 'Wat komt erin en gaat eruit?' eens bij te werken. Er is best wel wat verandert in dit overzicht!

  • We zijn beiden meer gaan verdienen. Er komt zo'n € 300,- extra binnen ten opzichte van het laatste overzicht uit 2013.
  • De overige inkomsten zijn gestegen: met de komst van onze tweede dochter krijgen we meer kinderbijslag en we krijgen iets meer terug met de zgn. combinatiekorting. De hypotheekrenteaftrek gaat juist ieder jaar een klein beetje omlaag omdat we een annuiteitenhypotheek hebben.
  • We kunnen (veel) meer sparen. Het opdelen in 'buffer' en 'aflossen hypotheek' is in feite fictief. In de praktijk wordt er iedere maand € 1000,- op onze spaarrekening gestort.
  • De auto is na onze hypotheek onze grootste kostenpost. Binnenkort echt het beloofde blogje hierover!
Binnen de familie van mijn man worden wij wel eens als de 'grootverdieners' gezien. Natuurlijk komt er iedere maand een mooi bedrag binnen waar we ook hard voor werken. Aan de andere kant gaat er ook een heel groot bedrag aan vaste lasten iedere maand uit. Die kant wordt wel eens onbelicht door mijn schoonfamilie. Soms levert openheid geven dan ook duidelijkheid op. Ze sloegen steil achterover van onze hoge hypotheeklasten ;-). Je kunt veel verdienen maar als je maandelijks een groot bedrag kwijt bent aan je hypotheek en auto, blijft daar feitelijk evenveel (of: minder) van over als wanneer je minder verdient maar ook veel minder hoge vaste lasten hebt. En natuurlijk, het betreffen hier eigen keuzes. Een (relatief) duur huis kopen is een keuze, een nieuwe en dus dure auto rijden ook. Het zijn keuzes die wij bewust maken en de gevolgen daarvan zijn dan ook voor ons. Aan de andere kant willen we ook geld gebruiken om te sparen en af te lossen. Dat lukt alleen als we de hand op de knip houden bij het doen van huishoudelijke uitgaven. Die keuze, is mijn ervaring, wordt wel eens minder begrepen als je wel een hoog basisinkomen hebt. 

Wat komt erin en gaat eruit?

Inkomsten
Salaris 1
€ 2.593,-
Salaris 2
€ 1.590,-
Belastingdienst
€ 599,-
Kinderbijslag
€ 145,-
TOTAAL
€ 4.927,-


Uitgaven Vaste lasten
Hypotheek 1 & 2
€ 1.662,-
Gas, water, licht
€ 129,-
Gemeentelijke heffingen
€ 100,-
Verzekeringen
€ 206,-
Auto
€ 608,-
Internet/telefoon
€ 45,-
Contributies/abonnementen
€ 65,-
Studie
€ 0,-
Oppaskosten/zwemles
€ 165,-
Giften
€ 70,-
OVER
€ 1.877,-
Uitgaven Sparen
Buffer
€ 500,-
Kinderen
€ 40,-
Aflossen hypotheek
€ 500,-
OVER
€ 837,-
Uitgaven Huishoudelijk
Boodschappen
€ 300
Benzine
€ 200,-
Overig (kleding/cadeaus etc.)
€ 300,-
OVER
€ 37,-

  • Jaarlijkse- of kwartaaluitgaven (of: inkomsten) zijn allemaal omgerekend naar uitgaven per maand
  • De post verzekeringen betreft de zorgverzekering en de woonhuisverzekering (= inboedel, opstal etc.)
  • Giften betreft twee adoptiekinderen die wij met € 50,- per maand steunen en daarnaast geven wij aan onze kerkelijke gemeente waar we lid van zijn. Dit zijn vaste maandelijkse uitgaven aan giften. Er zijn ook giften op dit gebied die ik privé houd.
  • Contributies en abonnementen betreft het abonnement op een krant (door de week internet, in het weekend de krant) en een tijdschrift. Daarnaast zit ik op een oratioriumvereniging en betaal daar contributie voor. 
  • De huishoudelijke uitgaven zijn onderling uitwisselbaar. Geef ik een maand wat minder aan benzine uit, dan blijft er automatisch meer over voor bijv. kleding. 
  • De uitgaven aan studie zijn inmiddels gestopt omdat mijn man zijn studie afgerond heeft.

9 opmerkingen:

  1. Wij houden ook zo'n overzicht bij in excel en die heb ik maar eens naast die van jullie gelegd.
    Over het algemeen is het redelijk met elkaar te vergelijken, wij zitten echter flink wat hoger in de contributies/abonnementen en met de boodschappen (500).
    De post Overig (kleding/cadeaus etc.) is zoals je al aangaf een variabele post.

    Wat ik mis zijn onderstaande punten, maar misschien hebben jullie die niet of zijn die al in andere posten verwerkt?

    rechtsbijstand
    reisverzekering
    kapper
    vakanties
    eigen risico ziektekosten
    cv onderhoud +afschrijving
    bibliotheek
    basispakket bank
    schouwburg
    mobieltjes
    museumjaarkaart
    schoorsteen vegen

    Houden jullie ook het pingedrag bij en/of hoe gaan jullie om met zakgeld?
    13e maand, bonussen en vakantiegeld al verwerkt in salarissen?

    Voor welke posten houden jullie een buffer aan en wat is de minimale hoogte die jullie hanteren?

    Zelf vind ik het opvangen van de pieken uit de buffer het minst leuke, daar tegenover staat het ontvangen van de 13e maand en het vakantiegeld.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je opmerkingen en vragen! Ik ga ze beantwoorden in een volgend bericht. Je geeft me weer inspiratie ;-).

      Verwijderen
  2. Kijk, van dit soort blogs met gedetailleerde onderbouwing en uitwerkingen word ik nou blij. Wel ben ik het met de reactie hierboven eens dat er een aantal posten ontbreken of niet verder uitgewerkt zijn (vallen misschien al binnen een andere post). Leuk en leerzaam om te kijken hoe anderen hiermee om gaan, nu de situatie best veel overeenkomsten heeft met de onze. De totale inkomsten zijn nagenoeg gelijk (ons inkomen is wel hoger, maar wij ontvangen minder HRA). Daarentegen is de hypotheek weer fors hoger dan bij ons (€ 966 bruto). Dat geldt ook voor de auto (€ 225,00). Daardoor is het bedrag dat wij sparen/reserveren ook anders.
    Ik zal er binnenkort ook eens een blog over wijden :-)

    En je hebt gelijk voor wat betreft hoe anderen naar de situatie kijken. Vaak ligt de focus op wat er binnenkomt, maar niet op uitgaven. Bij een hoger inkomen, liggen de lasten (met name voor wonen) ook hoger.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hoop in een volgend bericht nog wat gedetailleerder uit te werken hoe we werken met de verschillende budgetten. En inderdaad, de uitgaven aan hypotheek en auto zijn bij ons fors ;-). Dat valt me ook op als ik andere overzichten zie. Interessant om die van jullie straks ook te zien!

      Verwijderen
  3. Fijn dat je dit zo openlijk neerschrijft. Onze uitgaven verschillen nogal. Wij hebben de hypotheekrente aftrek jaarlijks. Manlief verdient iets meer, maar niet heel veel.
    Het grootste verschil zit hem in de hypotheek en de auto. 1400 euro verschil en dat bedrag kunnen wij meer sparen. Verzekeringen 100 euro minder, oppaskosten niet en abonnementen ook lager.
    Waarom hebben jullie zo'n hoge kosten aan de auto? Onze boodschappen zijn 100 euro per week, de benzine 110 per maand en de uitjespot 250 per maand. Daar betaal ik ook cadeautjes van maar geen kleding. De kids ontvangen maandelijks 50 euro aan kleedgeld en 25 euro zakgeld. Ons kleedgeld haal ik van de spaar af.
    Leuke blog en bedankt voor je openlijkheid.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn om te horen dat m'n openheid gewaardeerd wordt! Ik vind de overzichten op andere blogs zelf ook erg leerzaam, vandaar. Ik besef dat onze hypotheeklasten en kosten voor de auto hoog zijn in vergelijking met anderen. Wat betreft de hypotheek hopen we daar langzaam maar zeker wat verandering in te krijgen. Over de auto snel meer in een nieuw bericht.

      Verwijderen
  4. Feit is wel dat je met jullie inkomen de keuze hebt om een diurder huis te bewonen en een nieuwe auto te rijden. Het is een keuze die jullie kunnen maken. Mensen met een lager inkomen hebben die keuze (vaak) niet.

    Kunnen kiezen is rijkdom.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt helemaal, ik besef ook dat we in een luxe positie zitten. Ik hoop dat ik dat ook door hebben kunnen geven in m'n bericht. Ik wilde alleen aandacht vragen voor het feit dat er best wat mensen zijn die veronderstellen dat een hoog basisinkomen ook een hoog besteedbaar inkomen veronderstelt. Dat is lang niet altijd zo. Ook word je eerder als 'vrek' gezien als je bezuinigt met een hoog inkomen...

      Verwijderen
  5. Wat een mooi overzicht en een prachtig inkomen zeg! Om jaloers op te worden hahaha. Wij doen het maandelijks met veel minder en lossen 1000 euro per maand af op onze restschuld ( verkoop woning) sparen een klein bedragje voor de kinderen elke maand 50 per kind. En reserveren voor jaarlijkse rekeningen bijna 300 per maand. Maar,,, ik zie dat jullie maar 300 budgetteren voor boodschappen hoe doen jullie dat? Want daar ben ik heel erg benieuwd naar. Wij geven 450 per maand uit aan boodschappen. Wel bio vlees maar eten 2x per week vlees, 3 Personen met melk allergie en ik zelf gluten en tarwe vrij.

    BeantwoordenVerwijderen