zaterdag 6 februari 2016

Wat is ons spaarvermogen?

Momenteel ben ik veel aan het rekenen hoe we het storten en inkorten van onze spaarhypotheek het beste kunnen vormgeven. Eén van de eerste conclusies was uiteraard dat, hoe hoger de storting in de spaarpolis is (al dan niet met/zonder inkorten), des te groter is de besparing. Zeker omdat we nu nog 6,25 % krijgen over onze spaarpolis, is het van belangrijk dat onze stortingen de komende jaren totdat de rente opnieuw wordt vastgesteld (in 2020) zo hoog mogelijk zijn (uiteraard rekening houdend met de bandbreedte). Dat bracht me bij een andere belangrijke vraag: 'Hoeveel kunnen we storten de komende jaren met behoud van een redelijke buffer?' 'Wat is eigenlijk ons spaarvermogen?'. Ik maakte het volgende tabelletje.

Omschrijving
Bedrag
Maandelijks spaarbedrag (x 12)
€ 12.000,-
Vakantiegeld 1
€ 2.000,-
Vakantiegeld 2
€ 945,-
Winstuitkering (inschatting)
€ 3.500,-
Dertiende maand
€ 745,-
Jaarlijkse gift (groot)ouders
€ 1250,-


TOTAAL
€ 20.440,-

Als we niets van de spaarrekening afhalen, zou onze spaarrekening jaarlijks kunnen groeien met ruim € 20.000,-! Nooit gedacht dat het zo'n groot bedrag zou zijn. Toch fijn om dit zo even op een rij te zetten. Ik moet erbij zeggen dat door het afronden van de studie van mijn man en onze salarisverhogingen het maandelijkse spaarbedrag verdubbeld is, van € 500,- naar € 1000,-. Dat scheelt heel veel op jaarbasis! 

Een paar relativerende opmerkingen ;-).
  • Onze vakanties betalen we altijd vanuit de buffer. Ik schat dat we daar all-in zo'n € 2.000,- per jaar aan kwijt zijn.
  • Onderhoud aan onze woning en onze auto wordt ook uit de buffer betaald. Die uitgaven zijn afgelopen jaren heel erg laag (nagenoeg € 0,-) maar ik reserveer voor zekerheid toch € 1.000,-.
  • Voor onvoorziene uitgaven gebruiken we ook de buffer.
  • Momenteel staat de buffer op € 7.000,-. De storting in de spaarpolis moeten we doen per 1 juli. Tegen die tijd zal de buffer staan op ca. € 14.000,-. De eerste storting kan dus niet te hoog zijn i.v.m. de buffer de we achter de hand willen houden (ca. € 8.000,-). Aan de andere kant zou een iets lagere buffer tijdelijk niet erg zijn omdat we in december weer veel extra kunnen sparen.
Samenvattend moet het mogelijk zijn om per jaar zo'n € 15.000,- te storten en/of af te lossen. Veel hoger dan ik dacht! Uiteraard als onze inkomsten/uitgaven in de toekomst niet heel erg wijzigen.

Hoe bepaal jij het bedrag wat je jaarlijks aflost en/of stort in de spaarpolis van je hypotheek?

6 opmerkingen:

  1. Let goed op en laat je goed informeren. Een spaarhypotheek is erg onfexibel. De hoogste en laagste storting moeten een bepaalde verhouding hebben. 1 : 10 ofzo. Ik begrijp het zelf niet helemaal. Maar wij hebben 1x 8000 gestort en 1x 12000. Nu kunnen we niets meer. Niet bijstorten en ook niet aflossen anders voldoen we niet meer aan de voorwaarden. Echt balen. We zitten vast of je moet afrekenen met de fiscus en dat wat erg prijzig. Het is raadzaamer kleine bedragen te storten en oner wat jaren te verdelen of gewoon aflossen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je een combinatie kiest van storten én inkorten, doe je er veel langer over voor je de maximale bandbreedte bereikt en besaar je veel meer geld. In m'n volgende post meer! Ik gebruik de tool van blogger 'geld-is-tijd'.

      Verwijderen
  2. Ook wanneer je kiest voor een combinatie is doorrekenen essentieel. Mijn eigen berekeningen laten zien dat storten veel meer oplevert dan inkorten. Dit omdat ontvangen rente (en uiteindelijk rente op rente) hoger wordt dan je maandelijkse te betalen rente. Op dat moment levert het ke letterlijk geld op. Wanneer je vervolgens extra geld gaat inleggen om minder lang gebruik te maken van dit positieve effect, zou het wel eens kapitaalvernietiging kunnen zijn.

    Overigens kan het in je voordeel werken om meerdere jaren iets minder in te leggen in plaats van een of twee jaren veel. Je wordt dan al snel beperkt door je ondergrens van de verplichte bandbreedte. Wij storten 6 jaren en weten onze maandinleg daarmee van bijna €500 naar €100 te reduceren. Dat was met grotere stortingen niet gelukt!

    Blijven rekenen tot je zeker weet waar je aan toe bent is daarom mijn advies.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben heel benieuwd naar je berekeningen. In eerste instantie heb ik me namelijk alleen gericht op storten en heb ik veel berekeningen gemaakt. De besparing met storten én inkorten is in alle gevallen (een stuk) hoger... Natuurlijk zal dat afhangen van de specificaties van de hypotheek en wanneer je begint met inkorten/storten maar het lijkt me sowieso voordeliger omdat je door inkorten de bandbreedte minder snel in gevaar brengt...

      Verwijderen
    2. Overigens zit het voordeel niet in de maandpremie (ik zie dat je het daar voornamelijk over hebt) maar vooral in het feit dat de looptijd korter is. Overall gezien maak je dus minder kosten maar gedurende de looptijd moet je sommige jaren juist meer inleggen (zeker als je meerdere jaren inkort). Ik heb in mijn berekeningen puur gekeken naar het totaal plaatje.

      Verwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen