donderdag 18 februari 2016

WOZ-waarde stijgt weer!

Zonet kreeg ik van 'Mijn Overheid' een e-mail dat er een nieuw bericht voor mij klaarstaat. Ideaal, via de digitale weg de post ontvangen van de overheid en de gemeente! Het scheelt me best wat papierwerk wat ook niet meer opgeborgen hoeft te worden. Wat dat betreft ben ik echt een mens van deze tijd: alles wat digitaal kan, doe ik ook graag digitaal.

Het nieuwe bericht betrof een aanslagbiljet wat betreft de Gemeentelijke Heffingen waar ook gelijk op te zien is wat de gemeente als WOZ-waarde voor ons huis heeft vastgesteld. De WOZ-waarde is voor het eerst sinds 2013 weer gestegen. Tijd voor een overzicht!

Wij wonen in een nieuwbouwwoning die we in januari 2011 betrokken hebben. We kochten de woning destijds kaal voor € 270.000,- maar lieten wel direct een aanbouw doen van zo'n € 15.000,-. De WOZ waardes tot nu toe...

Aanslag 2012: € 263.000,-
Aanslag 2013: € 274.000,-
Aanslag 2014: € 258.000,-
Aanslag 2015: € 247.000,-
Aanslag 2016: € 259.000,-

We zijn weer terug op het niveau van 2014! Als ik dat zo een beetje in kan schatten, is een stijging reëel. Wij wonen in een middelgrote gemeente in de Randstad waar de huizen de afgelopen maanden weer sneller en tegen hogere prijzen verkocht worden dan tijdens het hoogtepunt van de crisis. Ondanks een hogere WOZ-waarde zijn onze jaarlijkse gemeentelasten niet gestegen (€ 804,- tegenover € 803,- in 2015). Je ziet dat gemeentes ook kunnen rekenen want onze gemeentelasten zijn de afgelopen jaren eigenlijk altijd nagenoeg hetzelfde geweest terwijl de WOZ-waarde wel fluctueerde. Ze zorgen uiteindelijk altijd wel dat er genoeg geld binnenkomt daar ;-).

De WOZ (Wet Onroerende Zaken) regelt de waardering van alle onroerende zaken, lees ik op internet, maar is niet altijd hetzelfde als de marktwaarde. Er hebben afgelopen jaar twee vergelijkbare woningen bij ons in de rij te koop gestaan voor een prijs van € 280.000,- tot € 299.000,-.Wij hebben een goed onderhouden en luxe aangeklede woning dus ik hoop dat onze woning toch wel minimaal  € 280.000,- waard is. Het is dat we geen concrete verhuisplannen hebben, maar anders leek het me wel 'leuk' om onze woning eens te laten taxeren. Het meest interessante hieraan zou zijn dat ik dan precies weet hoever onze woning nog onder water staat. Het gat met de WOZ-waarde is in ieder geval nog erg groot... Die waarde betreft  € 259.000,- met daar tegenover een hypotheek van zo'n  € 300.000,- ( € 290.000 na aftrek van de opgebouwde waarde in de spaarpolis van de spaarhypotheek).

Hebben jullie de aanslag met de WOZ-waarde al binnen? Is jullie waarde ook gestegen?

6 opmerkingen:

  1. Wij hebben hem nog niet binnen. Ik ben erg benieuwd naar de WOZ-waarde op onze huidige woning. Wel mooi om te zien wat de WOZ-waarde van jullie woning in de afgelopen jaren heeft gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij hebben 'm nog niet binnen maar ik hoop op een lage! Vorig jaar 1 jan was de woning namelijk praktisch onbewoonbaar zonder badkamer, verwarming en elektra.. We zullen zien..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bij ons weer met 2000 gezakt, maar gelukkig nog wel 140.000,-- boven water.
    Blub,blub, nog even en heel Nederland loopt weer te jumpen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een stijging? Daar had ik nog helemaal niet op gerekend! Hier nog niets binnen, ik verwacht eigenlijk 'gewoon' een daling. Voor de belasting vind ik het wel fijn, realistisch is het toch niet (hij daalt namelijk al vanaf de aankoop van de woning, terwijl er in de afgelopen jaren veel structurele, waardeverhogende verbouwingen zijn uitgevoerd).

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij hebben de beschikking in de derde week van januari al ontvangen. De WOZ-waarde is 3.000 euro gestegen. Wij hadden op een daling gerekend.
    De woonlasten zijn ook gestegen, van 605 euro naar 645 euro.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ben bang dat wij die dit jaar niet zelf krijgen... man eens vragen of hij de vorige eigenaar wil vragen het door te sturen (of is het ergens gratis op te vragen ?) we zijn pas sinds vorige week eigenaar van het huis...

    BeantwoordenVerwijderen