zaterdag 9 april 2016

Rust in de keuken

Toen ik mijn blog startte in 2013, heb ik uiteraard goed nagedacht over een titel. De titel 'Rust in huis en in de portemonnee' koos ik omdat die titel mijn interesses goed samenvatten. Ik ben dol op structuur en organiseren, niet alleen wat betreft onze financiën maar ook in het huishouden. Ook daar is 'rust' het sleutelwoord. Afgelopen paar jaar heb ik in mijn berichten het meest aandacht besteed aan 'rust in de financiën' dus het wordt tijd om dat te compenseren. Vandaag daarom, in aansluiting op mijn vorige bericht over onze wekelijkse boodschappen. een bericht over hoe ik rust in onze keuken creëer. Denk aan de indeling, het opruimen/schoonmaken en de spullen die een plekje krijgen in de keuken.

Organiseren in de keuken
Alles in onze keuken kent zijn eigen plek. Ik heb een la met voorraadproducten zoals spaghetti, rijst, blikjes met gepelde tomaten, bouillonblokjes etc. Al het plastic is netjes ingedeeld in één la evenals basisproducten zoals bloem, zelfrijzend bakmeel, havermout en suiker. Voor dit soort basisproducten kocht ik bij de bekende geel-blauwe keten allemaal exact dezelfde voorraadbussen die mooi in één la passen. Omdat mijn lades best groot zijn, heb ik mandjes gekocht om de overige spullen netjes te organiseren. Het beleg bijvoorbeeld, zit in één mandje dat 's morgens daarom makkelijk en snel op tafel te zetten is. Ook in de koelkast heeft alles zijn eigen plek. Dat is een kwestie van één keer goed indelen en vervolgens jezelf en je huisgenoten aan deze indeling houden. Inmiddels gaat dat hier helemaal vanzelf en grijpen we nooit mis. Ik zorg er ook voor dat bepaalde producten maar op één plek staan. Dus niet in de ene la de bak met havermout en op een andere plek de voorraad met zakken havermout. Dat staat bewust bij elkaar.

Koken zonder pakjes en zakjes en gezond(er) eten
Sinds we zoveel mogelijk koken zonder pakjes en zakjes is onze keuken een stuk leger geworden! Je vindt in onze keuken puur basisproducten zoals meel, rijst, verschillende soorten pasta, gepelde tomaten en een veelvoud aan kruiden. Hier dus geen pakjes soep, wereldgerechten, pannenkoekenmeel, cakemeel enz. Ook het feit dat we nagenoeg geen snoep eten en frisdrank drinken scheelt veel ruimte in de keuken. Het maakt onze voorraad ook een stuk overzichtelijker. Koken zonder pakjes en zakjes heeft veel rust gebracht, niet alleen in het hoofd maar ook in de keuken zelf. Met één blik in de lades en kasten zie ik wat ik moet bijvullen en waar ik nog voldoende van heb. Ook qua broodbeleg hebben we voor een aantal basisproducten gekozen (pindakaas, honing, pasta, één soort hagelslag) die altijd op voorraad zijn maar we halen bewust niet nóg meer soorten broodbeleg in huis. Hier geen schuddebuikjes, speculoos, gestampte muisjes en ga zo maar door. Voor onze kinderen ook wel zo duidelijk.

Schoonmaken in de keuken
Ik werk in het onderwijs en heb daarom zo om de 8/9 weken een week vakantie. Dat is voor mij een ideale structuur omdat ik me heb voorgenomen om één keer in de 8 weken de keuken goed schoon te maken. Dat houdt in: alle spullen uit een lade/kast op de aanrecht, de lade/kast schoonmaken, kritisch naar de spullen kijken en weggooien wat niet nodig is en vervolgens de lade/kast opnieuw (netjes!) inruimen. Ik heb een vrij grote keuken dus vaak lukt het me niet om deze klus in één dag te klaren. Daarom stel ik haalbare doelen: bijv. 3 lades op één dag. Ik zie vaak dat mensen tegen dit soort klusjes aanhikken. Ik zou zeggen: begin in ieder geval! Al doe je maar één kastje per dag, langzaam aan kom je toch verder. Als je eenmaal één kastje hebt gedaan, krijg je vanzelf meer zin om de volgende ook aan te pakken. Omdat ik het schoonmaken en opruimen bijhoud, is het schoonmaken sowieso een fluitje van een cent, zeker omdat ik inmiddels aardige lege keukenlades heb. Bijhouden werkt dus! Ik bedoel hier overigens het 'grote' schoonmaakwerk, uiteraard maak ik iedere dag het aanrecht schoon en één keer per week de frontjes van de keukenkastjes.

Welke spullen heb ik echt nodig?
Je kent het vast wel. Voordat je op jezelf gaat wonen verzamel je allerlei spullen die je nodig denkt te hebben. Daarna komen er dan nog allerlei dingen bij die 'wel handig zijn', 'gekregen met Sinterklaas' enz. Een apparaatjes voor dit en een bakje voor dat. Langzaam aan slipt de keuken dan vol met dingen die je eigenlijk niet gebruikt. Wat te denken van 15 soorten plastic bakjes terwijl je er eigenlijk maar 2 of 3 gebruikt. Ik ben altijd al wel van het opruimen geweest maar pas zo'n 4 jaar terug ben ik me gaan verdiepen in 'ontspullen' en 'ontrommelen'. Vanaf dat moment keek ik met een andere blik naar mijn spullen en dus ook naar de spullen in de keuken. Wat heb ik de afgelopen jaren veel weggegooid, weg gegeven of naar de kringloop gebracht! Ik durf best te stellen dat ik nu alleen spullen heb staan die ik écht gebruikt. Wat heb ik dan zoals verwijderd uit de keuken? Veel soorten keukengerei (onhandige ijslepels, meerdere openers, visbestek wat wij nooit gebruiken) maar ook heel veel plastic bakjes die we nooit gebruikten. Ik had op den duur allerlei soorten mokken staan in net zoveel verschillende kleurtjes. Nu staat er nog één (witte) soort, die ik nog bij kan kopen mocht er één breken. Wat te denken van allerlei soorten wijnglazen, glaasjes voor cognac, speciale champagneglazen enz.? We gebruikten ze nooit... Nu staat er nog één soort wijnglazen die ook nog eens makkelijk in de vaatwasser passen, in tegenstelling tot al het andere mooie glaswerk.

Voorraad
Ik lees op de blogs die ik volg verschillende visies op het hebben van een voorraad. Sommige mensen zweren erbij en hebben voorraadkasten vol met (houdbare) voedingsproducten. Dat zijn vaak ook mensen die massaal inslaan bij aanbiedingen. Ik doe dat bewust niet. Een grote voorraad neemt alleen maar ruimte en ik zie persoonlijk niet het nut van een grote voorraad. Ik zorg wel dat ik mijn basisproducten op voorraad heb maar dat betekent dat ik dat product hoogstens één keer op voorraad heb staan. Bij aanbiedingen sla ik wel eens bewust wat extra in maar nooit meer dan twee stuks (vaak krijg je bij een aanbieding het tweede product voor de halve prijs; dan koop ik er wél twee). Het gevolg is dat in mijn zgn. voorraadkast/gangkast helemaal geen etenswaren staan. Alles past in onze keuken. Heerlijk overzichtelijk!

Hoe organiseren jullie in je keuken? Lukt het je om het goed bij te houden en de keuken regelmatig schoon te maken? Hebben jullie nog voorbeelden van spullen die je weg hebt gedaan omdat je ze nooit gebruikte?

P.S. Kijk je wel eens op Pinterest? Ook daar vind je veel leuke tips om je keukenkastje te organiseren.

4 opmerkingen:

  1. Ik houd het een kastje per dag principe aan. Zo heb ik binnen twee weken een opgeruimde keuken. Momenteel hebben we veel plastic bakjes voor de diepvries voorraad voor onze zoon. Verder beperk ik alles, zowel in voorraad als in aantal mensen en borden etc.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik maak schoon volgens FLylady principe. Dat bevalt me goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Onze keuken heeft wel weer een grote schoonmaakbeurt nodig, ik heb alleen weinig tijd met 3 kleine kinderen, daarom doe ik inderdaad elke keer een beetje... En vooral ontspullen werkt hier goed! Uiteindelijk is het dan netter en sneller schoon te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Op dit moment staan alle keukenspullen en ruime voorraad opgeslagen. Komende week wordt er een nieuwe geplaatst en heb ik 3 hoge kasten, onderkast en aanrecht extra. De oude keuken had geen lades en nu 2 van 1 m breed.
    Dat wordt dus logisch nadenken waar wat komt te staan en hoe ik het ga indelen. Waarschijnlijk zal ik ook na tijdje weer dingen verplaatsen en bakken of manden bij kopen.

    BeantwoordenVerwijderen