dinsdag 25 maart 2014

Van spaarhypotheek naar annuïteitenhypotheek!

Nadat de vorige offerte voor de verkeerde hypotheek was aangevraagd, heeft onze bank gelukkig flink vaart gemaakt. Vandaag viel de nieuwe (en: correcte!) offerte op de mat zodat alles nog rond komt voor 1 april. De vlag kan uit! Vanaf 1 april zijn we 'in het bezit van' een spaarhypotheek én een annuïteitenhypotheek (voorheen: twee spaarhypotheken). Ik hoop het zo bij te werken op dit tabblad

Cijferfreak als ik ben, vind ik het heerlijk om de cijfers zwart op wit te zien staan in de offerte en ben ik gelijk ons financiële plaatje bij gaan werken. Ik zet het hier gelijk maar even op een rij...

Doordat het opgebouwde bedrag in de spaarpolis in mindering wordt gebracht op de totale hypotheekschuld daalt onze schuld op dit hypotheekdeel van € 142.760,- naar € 139.199,-. Kijk, dat staat gelijk een stuk beter!

Looptijd (vanaf 01-04-2014): 21 jaar
Rente op de lening (1 jaar vast): 3,3 %
Aflossing per maand: € 384,64
Rente per maand: € 382,80
Totaal maandbedrag (bruto): € 767,44
Totaal maandbedrag (netto): € 606,66

Ter vergelijking de oude situatie
Totaal maandbedrag (bruto): € 824,89
Totaal maandbedrag (netto): € 612,61

Netto is het verschil dus niet zo groot. Het verschil zit hem vooral in het feit dat we in de oude situatie een hogere rente betaalden (en dus ook meer aftrek hadden) maar minder in de spaarpolis stopten (€ 222,-). In de nieuwe situatie lossen we per maand € 384,64 af. Dat voelt goed! Verder vertelde ik jullie al eerder het plan om van deze annuïteitenhypotheek door middel van extra aflossingen een lineaire hypotheek te maken. Dat betekent dat we dit jaar extra aflossingen gaan doen van in totaal € 2.000,-. 

Het twee-sporen-beleid voelt goed! Ruim de helft van onze hypotheekschuld bestaat nog uit een spaarhypotheek die nu nog voor zo'n 6 jaar vast staat tegen 6,25 % (!!!) rente. Die rente krijgen we echter ook over de spaarpolis dus er zijn vaste plannen om een extra storting te gaan doen om het maandbedrag omlaag te krijgen. De annuïteitenhypotheek echter, geeft ons de vrijheid om onze hypotheekschuld ook daadwerkelijk te doen dalen (en daarmee onze maandlasten). Dat vind ik met ons huis wat voor zeker € 20.000,- tot € 30.000,- onder water staat ook geen gek idee!

4 opmerkingen:

  1. Dat klinkt als een hele vooruitgang! Wat fijn zeg, dat de aflossing zo omhoog gaat en dat je nu dan ook een lagere rente hebt. Toch klinkt 3,3% met 1 jaar vast nog wel aan de hoge kant, heb je enig idee waar dat aan ligt? Mijn vaste periodes verlopen straks en als ik uitga van de tarieven op de site + de 0,2% opslag die ik om een of andere reden moet betalen, kom ik volgens mij toch nog onder de 3% uit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben het gelijk even gaan uitzoeken wat betreft de rente... De bank 'beloofde' me tenslotte in een brief dat ik dezelfde rente aangeboden zou krijgen als nieuwe klanten. Wij hebben onze hypotheek lopen bij Westland Utrecht Bank. Zie hier de actuele rentetarieven http://www.westlandutrechtbank.nl/Actuele-Hypotheekrente.htm. Onze hypotheek bedraagt uiteraard meer dan 90% van de marktwaarde maar is destijds (toen we deze hypotheek afsloten voor een appartemenet) wel met NHG afgesloten... Dan zou je inderdaad uitkomen op een rente van 3,2% (- 0,1% loyaliteitskorting waar we recht op hebben). Daar ga ik eens achteraan... Bedankt voor tip! Jij zit in ieder geval bij een bank met aantrekkelijkere rentetarieven :-). Jammer dat oversluiten naar een andere bank door onze spaarhypotheek die nog voor 6 jaar vast staat, denk ik, geen optie is... Kijk maar eens naar de rentetarieven van MoneYou, daar wordt ik pas echt blij van!

      Verwijderen
    2. Normaal gesproken is de Rabobank volgens mij helemaal niet aantrekkelijk, maar hier vind je de tarieven: http://www.rabobank.nl/particulieren/producten/hypotheken/hypotheekrente/

      Als ik het nu voor een jaar zou doen, kom ik uit op 2,4 + 0,2 voor die opslag = 2,6.

      Het zou mooi zijn als je er nog wat vanaf kunt krijgen, elke tiende telt in dit geval!

      Verwijderen
  2. Aanbieding van snelle financiële hulp.

    Dit jaar is de rente op onze hypotheek afgenomen. We hebben onze participatie teruggebracht tot 2% gedurende 10 jaar. Voorheen was dit 3,7%.

    E-mail: Rolandgadner@outlook.de
    E-mail: info@creditfinance-bank.com
    Whatsapp-nummer: +33784505888
    Website: https://www.creditfinance-bank.com

    BeantwoordenVerwijderen