zaterdag 1 augustus 2015

Vakantiebudget

Gisteren was ik gezellig aan het shoppen met de oudste dochter en uiteraard hebben we lekker staan snuffelen in rekken met kleding in de uitverkoop. Ik koop zeker niet dingen enkel en alleen omdat ze in de aanbieding zijn maar kijk gericht naar kleding voor volgend jaar of kleding die in het volgende seizoen ook gebruikt kan worden. Natuurlijk sloten we het middagje gezellig af met koffie en een gebakje bij 'La Place'...  Wij zitten eigenlijk nooit op terrasjes en winkelen doe ik ook heel weinig, maar juist in de vakantie is het leuk en gezellig om dat soort dingen wél te doen. Niet tientallen euro's uitgeven op een terrasje maar wel een ijsje kopen, een ontbijtje bij IKEA, een cappuccino op een terrasje, een croissant kopen bij de bakker en noem maar op.

Al die kleine beetjes lopen toch op en omdat ik iedere dag wel even op de huishoudrekening kijk (met een vast budget, kijk hier voor meer informatie, inmiddels werk ik met een bedrag van € 700,-), werd ik daar niet vrolijk van. Ik merkte dat me hinderde om gewoon ontspannen een ijsje te kopen. Bij iedere ontspanning dacht ik dan aan hoeveel geld het zou gaan kosten en hoe we konden proberen om het zo goedkoop mogelijk te doen. Gisteren bedacht ik dan ook dat dit niet de bedoeling is van ons budget. Het is bedoeld om bewust met ons goed om te gaan maar niet om tijdens de vakantie op leuke dingen (herinneringen voor later!) te bezuinigen. Normaal gezien kom ik prima uit met m'n budget maar in de vakantie is het te krap. Daarom maakte ik gisteren € 200,- extra van onze buffer naar de huishoudrekening en ik heb me gelijk voorgenomen om dat bij andere vakanties anders aan te pakken.

Wij gaan per jaar gemiddeld zo'n vier weken op vakantie. In de zomervakantie meestal twee of drie weken, midden in het schooljaar nog een week en dan tussendoor wel eens een weekend of een paar dagen rond Kerst, Pasen o.i.d. Ik schat in dat ik bij elkaar € 400,- extra kwijt ben aan leuke extra's, zo'n € 100,- per week. Per maand zou ik daar zo'n € 35,- voor apart kunnen zetten en voorafgaande aan een week (of: weken) vakantie het extra budget storten op de huishoudrekening. Zo is er genoeg ruimte om wat extra uit te geven in de vakantie en kúnnen we dat ook doen omdat er voor gespaard is.

Hebben jullie een vakantiebudget? Geef je ook meer uit tijdens vakanties en hoe vang je dat op?
Zijn er ook mensen die bewust (bijna) niets extra uitgeven en hoe doen jullie dat?

P.S. De vakanties zelf (accommodatie en mogelijke extra kosten aan benzine) betalen we vanuit onze buffer, waar ook ons vakantiegeld op gestort wordt. De buffer vullen we vervolgens weer aan gedurende de maanden daarna.


8 opmerkingen:

  1. Ik werk met een vakantie budget en planning. Zo waren er drie films in de bioscoop die we graag wilden zien. Dat waren de uitjes in de eerste drie weken.
    Komende week gaan dochter en ik 5 dagen naar Drenthe. In de vijfde week gaan we met de buurkinderen naar duinrel, in de zesde week ook met de buurkinderen naar de apenheul.
    Ik heb een vast budget voor de dagen in Drenthe, wat daarvan overblijft gaat naar de andere twee weken. De kaartjes heb ik van te voren goedkoop gekocht of gekregen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij hebben een zg. Plezierrekening.
    Op deze rekening stallen we het vakantiegeld plus elke maand 50 euro.
    Dit geld is bedoeld voor alles wat te maken heeft met het vieren van vrije tijd. Dus al die dingen die je zelf al noemde en ook mn sportkaart. Uit eten, bios, terrasje, ijsje, vakanties...dat soort dingen.
    Dat vinden we heel fijn want zo kunnen we genieten zonder schuldgevoel omdat de rest van de budgetten er niet onder lijden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor de fantastische tip! Dat lijkt me wel wat... Op die manier zou ik het geld niet alleen voor de vakantie maar ook voor andere uitjes kunnen gebruiken en dan, zoals je zo mooi omschrijft, 'genieten zonder schuldgevoel' :-)

      Verwijderen
  3. Onze vakantie budget bestaat uit 2 delen die we sparen, van de 13de maand zetten we een gedeelte weg en van het vakantie geld een gedeelte, dit leggen we in de zomer periode bij elkaar en dat mag op maar dat hóeft niet.
    Als we dus iets doen dan kijken we niet naar het huishoud geld maar dat betalen we van dat spaargeld.
    We doen dit al vanaf dat de kinderen klein waren (nu volwassen) en dat werkt nog steeds.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik doe het net als Wilma, ik heb een 'plezierrekening' gekoppeld aan mijn betaaltekening zodat ik er snel bij kan. Hierop gaan vakantiegeld, eindejaarsuitkering en geld van marktplaats enzo. Dit is dus voor de leuke dingen al betrap ik mezelf er wel eens op dat ik er ook wel eens geld voor noodzakelijke dingen afhaal om het maar niet van mijn buffer te hoeven halen. Dat is dan weer niet helemaal de bedoeling.....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij hebben een vakantie budget van 1000 euro per jaar, daar betalen we de vakantie van, benzine kosten, zakgeld op vakantie en noem maar op. Voor de gene die denken dat dit een klein budget is, wij kunnen daar 3 keer van op vakantie. Dat was 3x een week weg in een huisje. Wel nemen we zelf alle boodschappen mee en die worden betaald van het boodschappen budget, thuis moet je toch ook eten is altijd mijn idee, Dit mee nemen is veel gemakkelijker met de allergieën in ons gezin.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Aanbieding van snelle financiële hulp.

    Dit jaar is de rente op onze hypotheek afgenomen. We hebben onze participatie teruggebracht tot 2% gedurende 10 jaar. Voorheen was dit 3,7%.

    E-mail: Rolandgadner@outlook.de
    E-mail: info@creditfinance-bank.com
    Whatsapp-nummer: +33784505888
    Website: https://www.creditfinance-bank.com

    BeantwoordenVerwijderen