zondag 3 november 2013

De verwarming gaat weer aan!

Vanmorgen was het dan zover! Toen ik onze woonkamer binnenstapte, stapte ik op een heerlijk warme vloer... Dat was toch echt voor het eerst sinds maanden. Ik ben er voorzichtig trots op dat we dit hebben kunnen rekken tot 3 november. Als ik het goed heb, stookten we vorig jaar al eerder (al heeft dat natuurlijk ook alles met het weer te maken).

Wij stoken eigenlijk alleen in de woonkamer (alleen als het hard vriest de verwarming een beetje aan op de kamer van dochterlief) en hebben daar vloerverwarming. We hebben een thermostaat die volledig is afgesteld. Zo staat de thermostaat op alle dagen dat we beiden aan het werk zijn, op 17 graden. 's Avonds om half 6 staat hij ingesteld op 19,5 graden en de thermostaat zorgt ervoor de het rond half 6 ook echt zo warm is. 's Avonds om half 11 gaat hij weer automatisch op 17 graden. Dit is dus allemaal ook weer per dag in te stellen én je kunt vakantieperiodes instellen als je op vakantie gaat. Ideaal, zo'n (bijna) volledig geautomatiseerd systeem! Ik weet zeker dat het anders wel een keer zou vergeten om de thermostaat lager te zetten...

Deze winter wil ik gaan experimenteren om de temperatuur een halve graag lager te zetten: op 19 graden. De temperatuur 's nachts is ook nog een punt. Op sommige sites lees ik dat het handig is om de temperatuur overdag en 's nachts niet teveel te laten verschillen, andere sites beweren juist weer het tegendeel... Eigenlijk hoef ik daar ook niet echt over na te denken omdat het in ons goed geïsoleerde huis eigenlijk nooit kouder wordt dan zo'n 18 graden.

Toen wij bijna drie jaar geleden onze splinternieuwe woning betrokken, hebben we de eerste maanden bakken met geld uitgegeven om het huis 'bewoonbaar' te maken. In eerste instantie is een nieuwbouwwoning dus niet zo goedkoop want écht alles moet aangekleed worden. Een tuin kun je normaal nog even laten zitten en er eventueel voor sparen maar wij moesten onze 'zandbak' wel in een fijne tuin veranderen. Qua energieverbruik zijn er echter alleen maar voordelen aan een nieuwbouwwoning. Alles is optimaal geïsoleerd zodat we daar niet alleen kosten voor hoeven te maken om extra te isoleren maar we verbruikten ook direct minder dan in het appartement waar we eerst woonden. Alle ramen zijn voorzien van HR++ glas. De warmte blijft binnen én de zon die via de ramen binnenkomt, verwarmt de ruimte extra op. De afgelopen weken scheen de zon veel en door op die momenten de zon optimaal binnen te laten komen, hebben we het verwarmen nog langer uit kunnen stellen.

Zoals ik al zei, hebben we vloerverwarming in de woonkamer. We hebben de kamer nooit verwarmt met radiatoren dus ik kan niet vergelijken maar denk toch echt dat dit voor ons een zuinigere optie is.
Op internet vond ik deze tekst, waarvan ik de inhoud wel kan onderschrijven.

Vloerverwarming verwarmt je vloer. Dit vermindert circulatie-tocht van koude lucht die over de grond naar de verwarmingen gaan, opstijgt en in de kamer als een soort van valwind weer naar beneden komt bij het afkoelen. Normale radiatoren verwarmen de lucht, welke bij de radiatior opstijgt. De lucht bovenin de kamer wordt eerst warm. Daarna pas de lucht lager in de kamer. Bij vloerverwarming heb je dit effect minder/niet/nauwelijks. Een vloerverwarming verwarmt de ruimte gelijkmatig, met een relatief lage watertemperatuur. Dat moet ook wel, anders brandt je je voeten.
Met radiatoren kun je sneller een ruimte warm stoken, maar dat doe je dan ook met veel warmer water.Omdat de vloer warm is, kan je kamer minder warm worden gehouden: Veel ‘kil’ gevoel is afkomstig van koude voeten. Vloerverwarming geeft dus ook meer comfort.

Stoken jullie al en wie van jullie heeft ook vloerverwarming? Ook ben ik wel benieuwd hoe hoog (of hoe laag) bij jullie de thermostaat staat...

3 opmerkingen:

  1. Half oktober heb ik een paar dagen 's avonds de verwarming een uurtje of twee aan gehad. Daarna pas gisteren weer voor het eerst. De verwarming gaat hier nooit hoger dan 19 graden. Als ik niet thuis ben en 's nachts dan staat 'ie nu op 16 maar als het echt gaat vriezen dan doe ik hem naar 15 graden. Vandaag was het de hele dag 17,5 graad in huis, maar ik heb het beslist niet koud gehad. Net pas heb ik de verwarming aan gezet. Hier trouwens geen vloerverwarming.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dan ga ik die 19 graden overdag hier ook eens instellen. Moet te doen zijn! Trouwens, 17,5 graad thuis is wel koud zeg... Dankzij ons goed geïsoleerde huis halen we dat nooit hier. Na een week voorjaarsvakantie en niet stoken was het hier 18,5 graad.

      Verwijderen
  2. Aanbieding van snelle financiële hulp.

    Dit jaar is de rente op onze hypotheek afgenomen. We hebben onze participatie teruggebracht tot 2% gedurende 10 jaar. Voorheen was dit 3,7%.

    E-mail: Rolandgadner@outlook.de
    E-mail: info@creditfinance-bank.com
    Whatsapp-nummer: +33784505888
    Website: https://www.creditfinance-bank.com

    BeantwoordenVerwijderen