dinsdag 26 november 2013

Gemeentelijke belastingen

Regelmatig lees ik op blogs over de jaarlijkse gemeentelijke belastingen en waterschapsbelastingen. Bij veel mensen valt er één keer per jaar een 'leuke' enveloppe op de mat met een brief met daarop een, voor de meesten, behoorlijk bedrag wat over geschreven mag worden richting de gemeente. De gemeente houdt van dat geld, zoals ze het zo mooi gezegd wordt, de kwaliteit van de leefomgeving op peil.

Ik schreef al eerder dat ik tot nu toe prima uit de voeten kan zonder een jaarbegroting maar mét een maandbegroting. Ik lees veel terug dat mensen juist de gemeentelijke heffingen inplannen op een jaarbegroting omdat ze niet maandelijks terugkomen. Wat dat betreft ben ik erg blij met mogelijkheden die onze gemeente biedt. Onze gemeente laat de heffingen vaststellen en innen door een zgn. samenwerkingsverband, dat dit ook doet voor nog 25 andere gemeentes in de Randstad. Je kunt met behulp van je DigiD inloggen op hun site en alle aanslagen inzien, evenals eventuele taxatierapporten. Geen brieven meer in de bus maar alles online regelen en downloaden. Maar de meeste vooruitgang vond ik toch wel het feit dat je er ook voor kunt kiezen om de heffingen in 10 maandelijkse termijnen te laten incasseren. Niet meer een enorm bedrag per jaar betalen maar (bijna) maandelijks een vast bedrag afdragen. Daarom werkt mijn maandbegroting tot nu toe prima omdat nagenoeg alle vaste lasten er een plek in hebben gekregen.

Even op een rijtje wat wij betalen aan gemeentelijke heffingen. Ik las in de Elsevier dat dit nog behoorlijk kan verschillen per gemeente!

Gemeentelijke heffingen (WOZ-waarde = 274.000)
Afvalstoffenheffing = € 265,-
Rioolrecht = € 260,-
Onroerende zaakbelasting = € 297,-
Totaal = € 822,-
Per maand (10 maanden lang) = € 82,20


Waterschapsbelastingen = € 364,-
Per maand (10 maanden lang) = € 36,40

We betalen per maandelijkse incasso dus 10 maanden lang € 118,60
(Per maand nog net geen € 100,-)

Hoe hebben jullie de betaling van de gemeentelijke heffingen en waterschapsbelastingen geregeld? Zijn er meer die dit digitaal kunnen regelen? In één keer betalen of juist in termijnen? Volgens de Elsevier woon ik in een gemeente met gemiddelde lasten. Hoe veel betalen jullie?

10 opmerkingen:

  1. ik kies er bewust voor om het jaarlijks te betalen. voorheen niet. vorig jaar voor het eerst. omdat het nu kan. maar dat is omdat wij wisselende inkomstenhebben, wel een soort minimum van vriends urencontract. maar ik als gastouder wisselend en zijn overuren ookwisselend (en hij krijgt zijn loon 4wekelijks ipv maandelijks). om die reden boeken wij deinkomsten naar de spaarrekening en een vast bedrag op de 1e van de maand naar de betaalrekening, gebaseerd op vaste lasten,boodschappen, tanken en een deelvrij. ik heb bewust geen zin in 10 maanden dat maandbedrag aanpassen, maar juistheel het jaar door een vast bedrag, geeft meer rust en overzicht. maar dat is voor iedereen verschillend. de meesten hebben een vast inkomen..en doen dus niet zo omslachtig als wij :p

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Gretha, begrijpelijk hoor! Als jullie inkomsten zo wisselen dan lijkt het me inderdaad ook handiger om bewust te kiezen voor éénmalig betalen (waarschijnlijk vanaf je spaarrekening dan?). Verder lijkt jouw 'methode' trouwens wel precies op die van mij met een vast bedrag per maand voor boodschappen, tanken etc.

      Verwijderen
    2. ja idd van de spaarrekening. we hebben er 2. 1 bij ohra. een echte bufferrekening ondertussen. gaat maandelijks van de betaalrekening een vast bedrag naartoe (duseigenlijk van de ing spaar naar de ohra spaar haha. ma kan alleen via maandelijks incasso, zie het geowon als vaste lasten zegmaar) en de spaar van ing is voor dit soort dingen, zorgkosten, of 2 mnd terug bijv nieuw tuinstel omdat oude versleten was, kleding, alles wat buiten die maandlasten valt komt van die spaar. dat gaat prima bij ons. zijn bewuste extra uitgaven en door goed bijhouden in excel zien we of het kan of niet kan. maar we hebben t geluk dat er nu redelijk eel kan omdat we altijd goed met ons geld zijn omgegaan en we voorons doen nu een goed inkomen hebben (volgens mij "maar" 1x modaal maar ik vind het riant :p haha )

      Verwijderen
    3. Dan hebben jullie het goed geregeld zo! Wij doen het ook zo ongeveer alleen hebben we alleen een ING spaarrekening waar we zaken van betalen zoals reparaties, aanschaf van apparaten en andere grote uitgaven.

      Verwijderen
  2. Via mijn.overheid.nl kun je heel veel zaken digitaal regelen. Wij kunnen ook in 8 termijnen betalen en het waterschap in 10 termijnen, dat komt uit op een dikke 50 euro per maand.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hier is het omgerekend net wat minder dan €100 per maand. De GB zit op ongeveer €800 en waterschap ongeveer op €400. Eerst betaalden we het altijd op de langst mogelijke manier, maar dan wel met zelf betalen. Nu ga ik denk ik ook kijken naar incasso's, omdat je dan vaak wat meer termijnen hebt en dat in mijn huidige financiële situatie beter uitkomt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En als ik het goed heb, is jullie WOZ waarde behoorlijk wat hoger dan die van ons dus betalen hier flink ;-). Dat is inderdaad ook de rede dat ik blij ben met betalen in 10 termijnen: het is meer gespreid en beter in te calculeren (ondanks dat we het financieel in één keer betalen wel aan zouden kunnen).

      Verwijderen
  4. Ik betaal ook 10 keer per jaar en 2 maanden niet. Als de gemeente dat aanbied vind ik het handiger en de 2 maanden dat ik niet hoeft te betalen gaat het bedrag wat ik normaal aan de gem. belasting betaal naar de spaarrekening.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is ook een goed idee, Ingrid. Ik heb nu de maandelijkse gemeentelijke lasten wat lager staan (het totale bedrag gedeeld door 12) maar kan er ook voor kiezen om het 12 maandelijks in te plannen en die 2 maanden extra weer te sparen.

      Verwijderen