vrijdag 15 november 2013

Kersencake!

Ik maakte hem een maand geleden voor het eerst maar sindsdien is het hier een succesnummer! Ik bak hem regelmatig, zeker als ik onverwacht gasten krijg. Ik heb alle ingrediënten eigenlijk altijd wel in huis en in een wip is deze cake gebakken. De basis komt trouwens hier vandaan. Ik had ooit nog wat kersen staan en wilde iets gaan bakken. Even googlen en toen kwam ik dus op dit recept uit. Al vaker hebben restjes mij  heerlijke recepten opgeleverd!

Ingrediënten
  • 1/2 pot kersen (AH Basis, uitgelekt)
  • 200 gram bloem
  • 200 gram suiker
  • 200 gram (room)boter
  • 3 eieren
  • 3 theelepels bakpoeder
  • Rasp van één sinaasappel
Ook heb je een bakplaat, bakpapier en uiteraard een mixer nodig.

Bereiden
Verwarm de oven voor op 180 graden. Smelt de boter in een pannetje op laag vuur. Doe ondertussen de bloem, suiker, bakpoeder, rasp en eieren alvast in een beslagkom. Als de boter gesmolten is, schenk je het ook in de beslagkom. Mix dit een paar minuten goed, zodat er een egale massa ontstaat. Verspreid dit redelijk vloeibare deeg over het bakpapier en duw de kersen erin. Bak de kersencake in zo'n 15 - 20 minuten gaar. Eet smakelijk!

Opmerkingen
  • Ik probeer de laatste tijd geen/minder suiker en witmeel te gebruiken maar zo'n één keer per week gun ik me dit gewoon. Als de basis maar goed is! Deze is overigens wel zónder pakjes en zakjes :-)
  • De rasp kun je uiteraard weg laten maar het geeft wel een heerlijke smaak
  • In plaats van de bloem en bakpoeder, kun je ook 200 gram zelfrijzend bakmeel gebruiken
  • Ik gebruik zelf altijd roomboter omdat dit gezonder is
  • Binnenkort wil ik hem een keer gaan maken met appel en kaneel en waarschijnlijk een keer in een springvorm 
  • De halve pot kersen die ik over heb, bewaar ik in de koelkast zodat ik die een andere keer kan gebruiken voor nóg een kersencake


2 opmerkingen:

  1. 3 lepels bakpoeder? Dat vind ik vrij veel, of gebruik je 3 theelepels? Hij ziet er lekker uit, ga ik ook een keer proberen :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oei, bedankt Realmam! Dat moeten inderdaad 3 theelepels zijn ;-). Ik verander het meteen. Hij viel weer in de smaak want de helft is al op :-).

      Verwijderen